The stainless steel-carbon steel clad plate was investigated using the theoretical analysis of various factors influencing the high-temperature interfacial bonding during its rolling. Phenomenological prediction analysis model of interfacial bonding strength at high temperature which considers the vacuum depth, rolling temperature, and rolling reduction, was established. The specific thermal simulation experiment was designed, the bonding strength of carbon steel and stainless steel at 1000~1200°C and compression degree of 10~30% was measured by a Gleeble 3500 thermal simulator, as a result, the interfacial bonding ratio was obtained. The results show that the bonding ratio is 0.5-0.65 at the experimental temperature and compression degree. The numerical simulation method was used to analyze the influence of the compression degree of the first pass for a 2000×1500×100 mm stainless steel clad plate under the interfacial bonding condition. The simulation results show that the optimum compression degree of the first pass is 15-20% at the rolling temperature of 1200°C.
Листовая углеродистая сталь, плакированная нержавеющей сталью, исследована с помощью теоретического анализа различных факторов, влияющих на высокотемпературное межповерхностное сцепление при ее прокатке, феноменологической модели прогнозного анализа прочности межповерхностного сцепления при высокой температуре, которая учитывает глубину разрежения, температуру прокатки и обжатие при прокатке. Подготовлен специальный эксперимент с моделированием температурного режима, прочность сцепления углеродистой и нержавеющей сталей при 1000–1200°С и степени обжатия 10~30% измерена с помощью моделирующего устройства с регулируемым температурным режимом Gleeble 3500, получена относительная прочность межповерхностного сцепления. Показано, что при температуре и степени обжатия, принятых в эксперименте, относительная прочность сцепления составляет 0.50–0.65. Метод численного моделирования использован для анализа влияния степени обжатия за первый пропуск пластины плаплакированной нержавеющей сталью размером 2000×1500×100 мм на межповерхностное сцепление. Оптимальная степень обжатия за первый пропуск составляет 15–20% при температуре прокатки 1200°С.