Статтю присвячено розгляду серії боспорських теракот, зважаючи на форму, відомих в літературі як «брязкальця». Пропонується типологія, а також атрибуція рельєфних зображень на їхній лицьовій стороні. Умовний розподіл зображень за іконографічними рисами дозволяє прослідкувати кілька персонажів міфологічних сюжетів, що лежали в основі певних релігійних уявлень, відображених в теракоті. Тож усі теракоти поділено на дві основні групи, тоді як третя містить перехідні від одного до іншого варіанту або «дзеркальні» зображення.
Статья посвящена рассмотрению серии боспорских терракот, ввиду своей формы известных в литературе как «погремушки». Предлагается типология, а также атрибуция рельефных изображений на их лицевой стороне. Условное распределение с учетом иконографических черт позволяет проследить несколько персонажей мифологических сюжетов, лежащих в основе неких религиозных представлений, отобразившихся в терракоте. Таким образом, все терракоты разделены на две основные группы, в то время как в третью вошли переходные от одного к другому варианту либо «зеркальные» изображения.
The article is devoted to the analysis of a series of Bosporanterracottas named in the literature as “rattles” because of their structure. The typology as well as attribution of relief depictions on their facesis presented here. A relative division of depictions based on iconographic features allows the author to see several characters in the mythological plots which lay in the grounds of certain religious beliefs. Thus, all the terracottasare divided into two main types, while the third type includes the depictions transitional from one type to another or their mirror images.