На основі аналізу змісту 10-го тому «Народной энциклопедии научных и
прикладных знаний» охарактеризовано історію створення загальноосвітньої середньої школи у Російській імперії, дано характеристику існуючої системи освіти
та особливостей початкової і вищої її ланки, з'ясовано потребу існування середньої загальноосвітньої школи, вказано основні її завдання.
Значну увагу звернуто на історію виникнення середньої школи. Перший досвід
їх створення виник у середині ХVІІІ ст. через потребу студентів для перших університетів Російської імперії. В університетських містах виникли перші гімназії,
які готували майбутніх студентів для вищих навчальних закладів. Як перші університети, так і гімназії виникали з ініціативи приватних осіб, що створювали ці навчальні заклади. З утворенням Міністерства народної освіти на початку ХІХ ст.
та прийняттям перших Статутів університетів та гімназій була започаткована
на державному рівні правова база функціонування таких навчальних закладів та
їхня взаємодія. За період ХІХ ст. в діяльності середньої школи відбулося багато змін, які були
пов'язані з корективами структури навчальних дисциплін, а особливо вивченням
іноземних мов. Зосереджена увага на реформах гімназій, реальних училищ, проблемах діяльності цих шкіл та шляхах їхнього вирішення. Окрім характеристики розвитку чоловічих гімназій та реальних училищ, у статті мова йде про зародження
у 70-х роках ХІХ ст. жіночих гімназій, а також створення у 90-х роках цього ж
століття комерційних училищ. У статті також мова йде про організацію навчального та виховного процесів у середній загальноосвітній школі: вказано термін навчання, умови прийому й переведення в наступні класи, складання екзаменів, повторні курси навчання, показана роль педагогічної ради й директора в управлінні навчальним закладом.
On the basis of the analysis of the content of the 10th volume of the People’s Encyclopedia
of Scientific and Applied Knowledge, the history of the creation of a secondary
school in the Russian Empire is characterized. The characteristic of the existing system
of education and features of its initial and higher level are given. The need for a middle
school elementary school is identified and its main tasks are outlined.
Much attention has been paid to the history of secondary school. The first experience
of their creation arose in the middle of the ХVІІІ century because of the need of students
for the first universities of the Russian Empire. The first high schools were formed in the
university cities, preparing future students for higher education. Both the first universities
and the gymnasiums emerged from the initiative of the individuals who created the
educational institutions. With the establishment of the Ministry of Public Education in the
early ХІХ century and the adoption of the first Charters of Universities and High Schools,
the legal basis for the functioning of such educational institutions and their interaction
was established at the state level.
During the ХІХ century, many changes occurred in the activities of the secondary
school, which were related to the adjustments of the structure of the disciplines, and
especially to the study of foreign languages. The focus is on the reforms of high schools,
real schools, problems with the activities of these schools and ways to solve them. In addition
to the characterization of the development of men’s high schools and real schools,
the article deals with the emergence of women’s high schools in the 1870s, as well as the
establishment of commercial schools in the 1890s. The article also deals with the organization
of educational and educational processes in secondary school: the term of study,
conditions of admission and transfer to the following classes, examinations, repeated
courses of study are specified. The role of the pedagogical council and the director in the
management of the educational institution is shown.