У статті досліджуються особливості перепідготовки педагогічних кадрів для початкової та
середньої школи в умовах розгортання Української революції 1917-1921 років. На основі аналізу наукових праць, архівних документів та періодичної преси автор дійшов висновків про пильну увагу урядів УНР та Української Держави, місцевої адміністрації до означеної проблеми. Однією з особливостей організації курсів українознавства стала підтримка такої ідеї з боку значної частини вчителів,
котрі взяли активну участь у навчальному процесі, до якого залучалися провідні університетські
кадри та громадсько-політичні діячі з профільною освітою. У 1918 р. курси українізації поширювалися й на інші категорії суспільства, що засвідчило необхідність оволодіння українською мовою задля влаштування на роботу в державних структурах.
The article is devoted to the preparation, realization and results of the courses of Ukrainian Studies in
Odesa during 1917-1919, that is, the period of the Ukrainian Revolution. To achieve the goal, the following
research objectives are solved: the sources, which reflects these processes were found, the political and ideological
and legal basis for retraining of educators during the Tsentralna Rada and Hetmanate were analyzed,
personal participation of teachers and scientists in the organization of courses were established, the reflections
of teachers on the proposals put forward were clarified, the total number of participants, material and technical
support of lecturers and listeners were highlighted.