У статті проаналізовано специфіку функціонування органів самоврядування Чернівців у другій
половині ХІХ – на початку ХХ ст. Констатовано, що наслідком революційних подій 1848 р. стало скасування кріпосного права та
виокремлення Буковини у коронний край. У середині ХІХ ст. у Чернівцях реалізовано значні економічні
проекти: побудовано пивоварний завод, парову станцію, лікеро-горілчану фабрику та плиткову фабрику.
У 1850 році була створена торгово-промислова палата. Невдовзі розпочав роботу телеграф (1855 р.),
було побудовано Львівсько-Чернівецьку залізницю (1866 р.) та електростанцію (1895 р.), запрацював
трамвай (1897 р.), а у 1895–1912 рр. – система водопостачання і водовідведення. Вже на початку
ХХ ст. побудовано міський театр і залізничний вокзал. Завдячуючи міській владі, центр міста набув
вигляду європейського міста, Чернівці стали називати «Малим Віднем». У 1895 році на підприємствах
міста було зайнято понад 2500 працівників, у 1910 році тут працювало 2140 торговців і 1400 купців.
Вказано, що в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття Чернівці були центром одночасно українського та румунського національних рухів. Проаналізовано особливості виборчого законодавства та етапи виборчого процесу. В його основі
знаходився майновий і соціальний ценз. Вказано, що Статут 1864 р. значно розширив права міського
самоврядування Чернівців. Окрему увагу зосереджено на функціональних обов'язках громадської ради і
магістрату. Вони мали розпорядчо-наглядові та адміністративно-виконавчі функції відповідно. Натомість крайова влада наглядала за тим, щоб органи самоврядування не перевищували повноважень і не порушували законодавства. Негативною рисою розвитку Чернівців того часу була відсутність українського представництва у органах влади аж до початку ХХ ст. Проект 1912 р. відкривав гарні
перспективи для розвитку самоврядування і поглиблення автономії. Однак, цей процес було перервано початком Першої світової війни.
In the article it has been analyzed the specifics of the functioning of self-government bodies in the second
half of XIX – early XX century.
The revolutionary events of 1848 led to the abolition of serfdom, the establishment of Bukovyna as a crown
land. In the middle of the 19th century Chernivtsi experienced an upsurge in economic development: a brewery
steam mill, distillery, and tile factory were built. In 1850 a chamber of commerce was established. Development
was stimulated by the introduction of telegraph communications in 1855, the construction of the Lviv-Chernivtsi
railroad in 1866, the building of an electric power station in 1895, the establishment of an electric streetcar
system in 1897, and the introduction of a water-supply and a sewage disposal system in 1895–1912. At the
beginning of the 20th century the city theater and the railway station were built. The center of the city acquired
the appearance of a European city and was often referred to as «Little Vienna». In 1895 over 2,500 workers
were employed in the factories of Chernivtsi, іn 1910 there were 2,140 tradesmen and 1,400 merchants in the
town. During the 19th and early 20th century, Chernivtsi became a center of both Ukrainian and Romanian
national movements.
The peculiarities of electoral legislation and the stages of the election process have been analyzed. It was
based on property and social qualifications. It was indicated that the Statute in 1864 significantly expanded
the rights of Chernivtsi urban self-government. Particular attention has been focused on functional responsibilities
of public council and magistrate. They had the regulatory with supervisory and administrative executive
functions respectively. In return the regional authorities has supervised that the bodies of self-government has
not exceeded powers and has not violated the law. The negative feature of the development of Chernivtsi at
that time was the lack of Ukrainian representation in the authorities until the beginning of the twentieth century.
The project in 1912 opened good prospects for the development of self-government and deepening autonomy.
However, this process was interrupted by the start of the First World War.