У пропонованій розвідці розглянуто процес організації та здійснення закордонних турів вихованцями Києво-Печерської гімназії на початку ХХ ст. З'ясовано, що в цьому навчальному закладі екскурсії
для учнів та їхніх батьків практикували з моменту відкриття. Спочатку це були щорічні одноденні
прогулянки, пізніше – більш тривалі мандрівки на початку літа, а згодом – регулярні виїзди за кордон.
Упродовж 1900–1914 рр. гімназистам вдалося побувати за межами Російської імперії приблизно
10 разів. Такі подорожі стали можливими завдяки зусиллям педагогів-ентузіастів В. Петра та В. Волошинова.
Перша закордонна екскурсія 1900 р. викликала справжній ажіотаж. У ній взяли участь майже 100 осіб з різних навчальних закладів Києва. Подорож справила на учасників неабияке враження. Вони були в захопленні від Всесвітньої виставки у Парижі, природних ландшафтів Швейцарії, об'єктів культурно-мистецької спадщини в Німеччині та Австро-Угорщині. Докладно проаналізовано підготовчий етап поїздки за кордон. Встановлено, що він включав такі елементи, як визначення основної мети подорожі; розробка схеми маршруту, обговорення й затвердження його на педагогічній раді; листування з установами, закладами та окремими особами, котрі
могли сприяти поїздці; оформлення необхідних документів. Зауважено, що в умовах відсутності в Російській імперії практики групового шкільного туризму директор Києво-Печерської гімназії В. Петр фактично заклав основи його організаційного забезпечення.
In the article process of organizing and conducting foreign tours by the Kyiv-Pecherskgymnasium students
in the early twentieth century is examined. It has been found out that excursions for pupils and their parents
have been practiced since the moment of opening this educational institution.At first, they were annual oneday
walks, later – longer trips in the beginning of summer, and after – regular trips abroad. During 1900–1914
the students were outside the Russian Empire about 10 times. Such trips became possible thanks to the efforts
of pedagogical enthusiasts V. Petr and V. Voloshynov.
The first foreign excursion caused a real boom in 1900. The almost 100 people from various educational
institutions in Kiev was attendedin it.The trip made a great impression on the participants.They were delighted
with the International Expositionin Paris, the natural landscapes of Switzerland, cultural and artistic heritage
sites in Germany and Austria-Hungary.
The preparatory stage of travel abroad was detail analyzed.It was found that it included such elements as
determining the main purpose of travel; elaborate of the scheme of the route, discussion and approval of it on
the pedagogical council; correspondence with institutions and individuals who could facilitate the trip; registration
of necessary documents. In the absence of the practice of group school tourism in the Russian Empire,
the director of the Kyiv-Pechersk gymnasium V. Petr actually laid the foundations for his organizational support, it was noted.
В предлагаемой статье рассмотрен процесс организации и осуществления зарубежных туров воспитанниками Киево-Печерской гимназии в начале ХХ в. Выяснено, что в этом учебном заведении экскурсии для учеников и их родителей практиковали с момента открытия. Сначала это были ежегодные
однодневные прогулки, позже – более длительные путешествия в начале лета, а впоследствии – регулярные выезды за границу. На протяжении 1900–1914 гг. гимназистам удалось побывать за пределами
Российской империи примерно 10 раз. Такие путешествия стали возможными благодаря усилиям педагогов-энтузиастов В. Петра и В. Волошинова.
Первая зарубежная экскурсия 1900 г. вызвала настоящий ажиотаж. В ней приняли участие около
100 человек из разных учебных заведений Киева. Путешествие произвело на участников большое впечатление. Они были в восторге от Всемирной выставки в Париже, природных ландшафтов Швейцарии, объектов культурно-художественного наследия в Германии и Австро-Венгрии.
Подробно проанализирован подготовительный этап поездки за границу. Установлено, что он включал такие элементы, как определение основной цели путешествия; разработка схемы маршрута, обсуждение и утверждение его на педагогическом совете; переписка с учреждениями, организациями и отдельными лицами, которые могли способствовать поездке; оформление необходимых документов. Замечено, что в
условиях отсутствия в Российской империи практики группового школьного туризма директор Киево-Печерской гимназии В. Петр фактически заложил основы его организационного обеспечения.