У статті вперше досліджено оформлення особливо цінних (подарункових чи ювілейних)
видань у вигляді художнього захисного футляра, який уміщував від однієї, двох до багатьох
книжок. Простежено типологію футлярів, створених на українських книжкових фабриках
упродовж останнього півстоліття, досліджується їхня трансформація на цьому часовому відрізку.
Репрезентовані майстри мистецтва книги, життя і творчість яких є відображенням тернистої
історії нашого народу.
The book is a complex media combining the work of a writer, an editor, a painter and a polygraphist
involved in its creation. The external design plays an important role, and the case, as its element, has
both protective and aesthetic function.
The earliest book cases described in the essay most often were made of thin cardboard. These are
the cases of Kyiv publishing houses: the collection of books “Georgian poetry” (Radianskyi Pysmennyk,
1968), “Works in 2 Vol.” by Lesia Ukrayinka, (Dnipro, 1970), “Grammar” by M. Smotrytskyi (Naukova
Dumka, 1979), “Small Book. Autographs of Shevchenko’s Poetry from 1847–1850 (Naukova Dumka,
1984), “T. Shevchenko’s Etchings” (Editorial Office of the Newspaper “Dilova Ukrayina”, 1993).
The cases covering the books vertically and leaving the back free were used for: “Capital. Critique
of Political Economy” by Karl Marx (Publishing House of Political Literature of Ukraine, 1982), “The
Tale of Ihor’s Campaign” (Dnipro, 1982), “Ancient Kharkiv in Postcards” (Kharkiv: Coloryt, 2004),
“Teacher from Nazareth and Disciple from Chornukhy: Refl ections on Book from Travel Bag of Hryhoriy
Skovoroda” (Krynytsia, 2014).
The solid cases of thick cardboard were used in: “T. Shevchenko’s Poetry from 1837–1861 in 2 books”
(Radianskyi Pysmennyk, 1988), “The book of Soul, called Gold” by P. Mohyla (Ukrayinski Propileyi,
2002), “Viy” by M. Gogol (Logos Ukrayiny, 2008), “Bayda Prince Vyshnevetsky” by P. Kulish, “Tsar
Nalyvai”, “Petro Sahaydachnyi” (Oberih Chasu, 2016), “Ukrayinka” (Oberih Chasu, 2016).
The editions in cases of complex design, which contain 2, 3 and 7 books, are: “Architecture of Book”
by B. Valuyenko (Mystetstvo, 1976), “Kyiv University. 1834–1984” (Lybid, 1984), “Architectural and
Urban Planning of Ukraine: Directory of the State Register of National Cultural Heritage” (Tekhnika,
2000).
В статье впервые исследовано оформление особенно
ценных, подарочных или юбилейных изданий в виде
художественного защитного футляра, который объединял
от одной, двух и более книг. Прослеживается типология
книг, созданных на украинских книжных фабриках на
протяжении последнего полувека, исследуется их
трансформация на этом отрезке времени. Представлены
ведущие мастера искусства книги, жизнь и творчество
которых являются отображением тернистой истории
нашего народа.