У статті досліджено функціонування образу-топосу каменя в художньому просторі поетичної
збірки “Рінь” О. Ольжича. Аналіз наукової літератури засвідчив, що дослідження поезії автора в
руслі топіки є перспективним для системного вивчення закономірностей функціонування образу-
топосу каменя як домінанти у творчості О. Ольжича. Топос каменя розглядається як система,
спрямована на здійснення поетичного освоєння автором світу та історії.
The paper traces the topos of stone in the artistic space of the first poetic collection by O. Olzhych
“Rin” (“River Bank”). This collection confirms the great infl uence of the profession of archaeologist
on the author's artistic thinking. The main purpose of the analysis is determining the functions of the
topos and revealing the symbolic meaning of the stone for the poet. The previous researches showed
that the study of topoi in O. Olzhych’s poetry may be an effective way of interpreting the image of
stone as a dominant in the author's works. The topos of stone is considered as a system, essential for
the author’s perception of the world and history. It is found that Olzhych created his own ontological
interpretation of the topos, showing the stone as an ‘organism’ of culture, a ‘living witness’ of history.
The image of a stone is the key to forming an integral model of the universe in the author's worldview.
Within the artistic space of the collection “Rin” the topos of stone has its special semantic content,
which in its turn is a part of the general content of this topos in his poetic heritage. In the poetry of
Olzhych, the stone, without losing its functional role, may appear in different forms: being crushed to
sand or being a component of mountains. It helps Oleh Olzhych in building his aesthetic concept of
past, present and future as indivisible chain.
В статье исследовано функционирование
образа-топоса к амня в художественном
пространстве поэтического сборника “Ринь”
О. Ольжича. Анализ научной литературы показал,
что исследования поэзии автора в свете топики
является перспективным для системного изучения
закономерностей функционирования образа-
топоса камня как доминанты в творчестве
О. Ольжича. Топос камня рассматривается
как система, направленная на осуществление
поэтического освоения автором мира и истории.