Приведен анализ цифровых трансформаций в сфере образования. Рассмотрены характеристики массового непрерывного обучения и их изменение под влиянием цифровых трансформаций. Предложена модель поддержки массового непрерывного образования.
Мета. Аналіз особливостей сучасного періоду трансформацій в процесах навчання, а саме – цифрових трансформацій, та визначення їх впливу на масову неперервну електронну освіту з точки зору актуальних задач дослідження та розробки перспективних технологічних рішень. Методи. Результати роботи базуються на методах системного аналізу, зокрема, порівняльному аналізі, узагальненні, дослідженні наукових публікацій. Результати. Визначено цифрові трансформації як окремий етап змін у певній сфері діяльності під впливом сучасних ІКТ, на якому суттєво змінюються її характеристики, що призводить до появи нових сутностей. Розглянуто вплив цифрових трансформацій на зміни в масовій неперервній освіті, зокрема, в інтерпретації понять масовості та неперервності. Визначено трансформації окремих елементів масової неперервної освіти. Уточнено постановки та характеристики задач, пов’язаних з електронним навчанням в умовах масової неперервної освіти. Запропоновано узагальнену теоретико-множинну модель масової неперервної освіти для всіх як об’єднання моделей, методів, ресурсів, електронних і традиційних середовищ і просторів.
Purpose. Analysis of the specifics of the modern period of transformations in the learning processes, namely, digital transformations, and description of their impact on massive continuous electronic education in terms of the relevant research and development tasks. Methods. The results of the work are based on methods of system analysis, in particular, comparative analysis, generalization, research of scientific publications. Results. Digital transformations are defined as a separate stage of change in a certain area of activity under the influence of modern ICTs, which significantly modifies characteristics of this area and leads to the emergence of new entities. In the field of education, a transition from the reproduction of traditional learning processes in virtual environments to the creation of new educational situations, pedagogical strategies and activities is taking place.The influence of digital transformations on changes in mass continuous education, in particular, in the interpretation of concepts of mass-scale and continuity is considered. The transformations of specific elements of mass continuous education are determined. The formulations and characteristics of tasks related to e-learning within mass continuous education are specified. The generalized set- theoretic model of mass continuous education for all as a combination of models, methods, resources, electronic and traditional environments and spaces is proposed.