У статті на основі аналізу шкільних підручників з історії СРСР
чотирнадцяти союзних республік, а також автономних радянських
республік зроблена спроба деконструювати загальну схему радянської
історії. Підручники радянської доби мали наперед визначену структуру, до якої включалися усі події національних історій від найдавніших часів до сучасності. Зміст текстів мав підпорядковуватися
одній меті – пошуку легітимності утворення й існування Радянського
Союзу. Конгломерат народів, з яких він складався, мусив набрати
окреслених форм, починаючи вже з найдавніших часів. У статті розглянуті усі періоди історії СРСР та союзних республік, починаючи
з найдавніших часів до періоду “розвинутого соціалізму”. У кожному з періодів існували свої критерії підбору матеріалів, конструювання пантеону “героїв” і “антигероїв”, визначався ступінь впливу російської історії.
In the article, on the basis of the analysis the school textbooks of the
history of the USSR, textbooks of the fourteen Soviet republics, as well as
autonomous Soviet republics, an attempt was made to deconstruct the
general scheme of Soviet history. Soviet textbooks have a predetermined
structure, which includes all events of national histories from ancient times
to the present. The content of the texts had to be subordinated to one goal –
the legitimacy of the formation and existence of the Soviet Union. The
conglomerate of the peoples, from which he was composed, had to shape
the predefined forms, starting from the earliest times. The article deals with
all periods of the history of the USSR and the Union republics, from the
earliest times to the period of “developed socialism”. Each of them had its
own criteria for selecting materials, constructing a pantheon of “heroes”
and “antiheroes”, determining the degree of influence of Russian history.