Підручники з історії є цінним джерелом рефлексії суспільної свідомості, надто в категоріях конструювання образу «іншого».
Існування позицій «герой-антигерой» пов’язане із таким процесом.
В статті на основі аналізу російських та польських підручників
періоду 1990–2016 рр. відображено основні тенденції у сприйнятті
українських історичних діячів на сторінках дидактичної літератури
країн-сусідів. Відмічено, що оцінка їх діяльності залежить від особливостей історіографічного та політичного дискурсу в кожній з
країн. Предметом аналізу стали образи трьох представників вітчизняної історії – Данила Галицького, Богдана Хмельницького та Івана
Мазепи. Інтерпретація їх діяльності в польських та російських підручниках найбільш виразна, що зумовлене їхнім впливом на хід національних історичних процесів.
History textbooks are a valuable source of reflection the social
consciousness, especially in the terms of constructing the image of «the
other». The existence of positions «hero-antihero» is associated with this
process. The article is based on an analysis of Russian and Polish textbooks
period 1990–2016. The main trends in the perception of Ukrainian historical
figures on the pages of didactic literature of neighboring countries are
shown. It is noted that the evaluation of their activity depends on the
characteristics of historiography and political discourse in each country.
The subject of the analysis were images of three representatives of national
history – Danylo Galyts`kyj, Bohdan Khmelnytsky and Ivan Mazepa. The
interpretation of them in Polish and Russian textbooks is most expressive
due to their impact on the national historical processes.