Перехід Івана Мазепи на бік шведського короля призвів до створення образу «гетьмана-зрадника». Окремі його елементи мало чим відрізнялися від ідеологічних кліше, які
використовували проти попередників Мазепи, тих, хто виступили проти московського
царя. Втім, новий міф правління, створюваний Петром І, вимагав і нового сценарію для
дискредитації гетьмана в очах його прихильників та мешканців Гетьманщини в цілому.
Для цього в основу образу були покладені політичні та релігійні аспекти, включно із
зображенням Мазепи новим Юдою, зрадником свого суверена, противником загального
блага. Складовими цього процесу стали царські маніфести та церковна анафема.
Hetman Ivan Mazepas decision to ally himself with the Swedish king caused the
beginning of the process of creating an image «Hetman-traitor». Some of its elements are not
much different from the ideological clichés used against Mazepa predecessors who spoke
against the Tsar. However, the new myth created by Peter I, demanded a new scenario for
Hetman discredit in the eyes of his supporters and inhabitants of Hetmanate in general. On the
basis Masepa’s image were put political and religious aspects, including the image of new
Judas, a traitor of sovereign, the enemy of the common good. The components of this process
were the manifestos, church anathema.