У статті на основі аналізу шкільних підручників з історії СРСР чотирнадцяти
союзних республік, а також автономних радянських республік зроблена спроба деконструювати загальну схему радянської історії. Підручники радянської доби мали
наперед визначену структуру, до якої включалися усі події національних історій від
найдавніших часів до сучасності. Зміст текстів мав підпорядковуватися одній меті – пошуку легітимності утворення й існування Радянського Союзу. Конгломерат народів,
з яких він складався, мусив набрати окреслених форм, починаючи вже з найдавніших
часів. У статті розглянуті всі періоди історії СРСР та союзних республік, починаючи
з найдавніших часів до періоду «розвинутого соціалізму». У кожному з періодів існували
свої критерії підбору матеріалів, конструювання пантеону «героїв» і «антигероїв»,
визначався ступінь впливу російської історії.
In the article, on the basis of the analysis the school textbooks of the history of the USSR,
textbooks of the fourteen Soviet republics, as well as autonomous Soviet republics, an attempt
was made to deconstruct the general scheme of Soviet history. Soviet textbooks have a
predetermined structure, which includes all events of national histories from ancient times to
the present. The content of the texts had to be subordinated to one goal – the legitimacy of the
formation and existence of the Soviet Union. The conglomerate of the peoples, from which he
was composed, had to shape the predefined forms, starting from the earliest times. The article
deals with all periods of the history of the USSR and the Union republics, from the earliest
times to the period of «developed socialism». Each of them had its own criteria for selecting
materials, constructing a pantheon of «heroes» and «antiheroes», determining the degree of
influence of Russian history.