Подано стислий аналіз теоретичних і практичних аспектів державного регулювання оподаткування доходів фізичних осіб для стимулювання формування STEM-персоналу в контексті розвитку смарт-промисловості в Україні.Визначено, що основним драйвером смарт-промисловості є STEM-персонал, який має сучасні цифрові навички. З урахуванням стрімкого розвитку технологій навички персоналу потребують постійного оновлення, що приводить до необхідності концепції навчання впродовж життя. Це передбачає створення стимулів для персоналу інвестувати у власну освіту, одним із яких може стати податок на доходи фізичних осіб.Досліджено світові теоретичні концепції прибуткового оподаткування. Визначено, що саме комбінація бази, ставки і пільг може послужити інструментом стимулювання інвестицій в освіту.Проаналізовано досвід зарубіжних країн із різними податковими системами, що відповідають теоретичним концепціям прибуткового оподаткування. У результаті аналізу встановлено, що найбільш дієвим інструментом ПДФО в зарубіжних країнах є податкові пільги на освіту. Крім того, в розвинених країнах значний вплив на стимулювання розвитку STEM-персоналу мають державні програми і державно-приватні партнерства.Досліджено податкову систему України та її можливості для стимулювання формування STEM-персоналу. Виявлено, що податкових пільг на освіту в країні небагато, державні програми не розроблені, а система державно-приватного партнерства недосконала. Формування STEM-персоналу перебуває на початковому законодавчому етапі, і поки що вжито заходи щодо його впровадження на рівні загальної середньої освіти.На основі теоретичних положень і аналізу зарубіжного досвіду запропоновано рекомендації щодо державного регулювання формування і розвитку STEM-персоналу в Україні. Вони базуються на реформуванні системи ПДФО при діючому податку на прибуток і введенні податку на виведений капітал, який скасовує оподаткування дивідендів фізичних осіб. Основними заходами стимулювання STEM-освіти визначено пільги і преференції щодо ПДФО на освіту з додатковим використанням державних програм і налагодження партнерських відносин між державою і бізнесом.
Представлен краткий анализ теоретических и практических аспектов государственного регулирования налогообложения доходов физических лиц для стимулирования формирования STEM-персонала в контексте развития смарт- промышленности в Украине.Определено, что основным драйвером смарт-промышленности является STEM- персонал, обладающий современными цифровыми навыками. С учетом стремительного развития технологий навыки персонала требуют постоянного обновления, что приводит к необходимости концепции обучения на протяжении жизни. Это предполагает создание стимулов для персонала инвестировать в свое образование, одним из которых может стать налог на доходы физических лиц.Исследованы мировые теоретические концепции подоходного налогообложения. Определено, что именно комбинация базы, ставки и льгот может послужить инструментом стимулирования инвестиций в образование.Проанализирован опыт зарубежных стран с разными налоговыми системами, соответствующими теоретическим концепциям подоходного налогообложения. В результате анализа установлено, что наиболее действенным инструментом НДФЛ в зарубежных странах являются налоговые льготы на образование. Кроме того, в развитых странах значительное влияние на стимулирование развития STEM-персонала оказывают государственные программы и государственно-частные партнерства.Исследована налоговая система Украины и ее возможности для стимулирования формирования STEM-персонала. Выявлено, что налоговых льгот на образование в стране немного, государственные программы не разработаны, а система государственно-частного партнёрства несовершенна. Формирование STEM-персонала находится на начальном законодательном этапе, и пока что предприняты меры по его внедрению на уровне общего среднего образования.На основе теоретических положений и анализа зарубежного опыта предложены рекомендации по государственному регулированию формирования и развития STEM- персонала в Украине. Они базируются на реформировании системы НДФЛ при действующем налоге на прибыль и введении налога на выведенный капитал, который отменяет налогообложение дивидендов физических лиц. Основными мерами стимулирования STEM-образования определены льготы и преференции по НДФЛ на образование с дополнительным внедрением государственных программ и налаживанием партнерских отношений между государством и бизнесом.
The paper presents a brief analysis of theoretical and practical aspects of state regulation of the personal income taxation to stimulate the formation of STEM staff. The research was conducted in the context of the development of the Smart Industry in Ukraine.It is defined, that the main driver of the Smart Industry is STEM staff, armed with digital skills. The rapid development of technologies requires constant skills renewal. This leads to the need for the lifelong learning concept implementation. A personal income tax could stimulate staff to invest in their education.We investigate the world theoretical concepts of income taxation. It was concluded, that it is a combination of the tax base, rates and reliefs that can serve as a tool to stimulate investment in education.The experience of foreign countries with different tax systems, corresponding to theoretical concepts of income taxation, was analyzed. The results of the analysis showed that the most effective instrument of personal income tax in foreign countries is tax reliefs on education. In addition, in advanced countries government programs and the public-private partnerships have a significant impact on stimulating the development of STEM staff.The Ukrainian tax system and its possibilities to stimulate the formation of STEM staff were investigated. The analysis revealed that there are few tax reliefs on education, government programs are not developed and the system of public-private partnership is imperfect. The formation of STEM staff is at the initial legislative stage, and so far measures taken concerned its introduction at the level of general secondary education.On the basis of theoretical principles and analysis of foreign experience we proposed recommendations on the state regulation of the formation and development of STEM staff in Ukraine. They are based on the reform of the personal income taxation under the current income tax and the introduction of a tax on the withdrawn capital, cancelling the taxation of individuals’ dividends. The main incentive measures for STEM education are supposed to be privileges and preferences on personal income tax in case of education expenses with the additional implementation of government programs and the establishment of partnerships between government and business.