У статті проаналізовано історичну, релігійну та художньо-літературну сутність образів жінок
у Києво-Печерському патерику – матері Феодосія Печерського, жінки, яка спокушала Мойсея
Угрина, Марії, дружини воєводи Яна, та ін. Визначено, що в “Патерику” застосовано середньовічні
принципи зображення історичних персонажів – художнє узагальнення, алегоричність, притчовий
характер оповіді, літературний етикет. В українській літературі доби Київської Русі жінки
зображувалися рідко, але вписувалися в загальну схему традиційних персонажів.
The article deals with historical, religious and literary gist of female characters of the Kyivan
Caves Paterikon (the mother of Theodosius of the Caves, the temptress of Moses the Hungarian,
Mary, the wife of voivode Jan, et al). The author shows that the Paterikon makes use of medieval
principles of depicting the historical persons, i.a. artistic generalization, allegory, parabolic
language and literary etiquette. It is argued that female characters were hardly mentioned
in literary texts of the Kyivan Rus, unless they passed into overall patterns of traditional
characters.
В статье раскрывается исторический, религиозный и
художественно-литературный смысл образов женщин в
Киево-Печерском патерике: матери Феодосия Печерского,
женщины, которая соблазняла Моисея Угрина, Марии, жены
воеводы Яна, и др. Выяснено, что в “Патерике” применены
средневековые принципы изображения исторических
персонажей: художественное обобщение, аллегоричность,
притчевой характер повествования, литературный этикет.
В украинской литературе эпохи Киевской Руси женщины
изображались редко, но вписывались в общую схему
традиционных персонажей.