У статті розглядається українська рецепція творчості польського письменника-єзуїта Петра
Скарґи. Його полемічні твори ініціювали початок української полемічної прози, викликали
відповідь Івана Вишенського та його наступників. “Житія святих” Петра Скарґи, найпопулярніша
польська книга доби Бароко, перекладалася в Україні й була використана українськими
агіографами. Ораторська творчість Петра Скарґи стала взірцем для українських проповідників. І
хоча негативні оцінки письменника із часів Івана Вишенського тяжіли над українськими читачами,
об’єктивний вплив цього автора на українську культуру не можна звести до ролі підступного
ворога-єзуїта з романтичного міфу.
The article deals with Ukrainian reception of the work of a Polish writer Piotr Skarga SJ. His polemic
texts marked the beginning of Ukrainian polemic prose and found vivid response on the part of Ivan
Vyshensky and his successors. “Lives of the Saints” by Piotr Skarga, the most popular Polish baroque
book, was translated in Ukraine and used in Ukrainian hagiography. The oratory of Piotr Skarga became
the model for Ukrainian preachers. Notwithstanding the negative appraisals of Piotr Skarga’s
works which have weighed upon Ukrainian readers since Ivan Vyshensky, the objective impact of the
writer on Ukrainian culture cannot be reduced to the role of a treacherous Jesuit from a romantic myth.
В статье рассматривается украинская рецепция творчества
польского писателя-иезуита Петра Скарги. Его полемические
сочинения инициировали начало украинской полемической
прозы, вызвали ответ Ивана Вишенского и его преемников.
“Жития святых” Петра Скарги, самая популярная польская книга
эпохи барокко, переводилась в Украине и была использована
украинскими агиографами. Ораторское творчество Петра Скарги
стало образцом для украинских проповедников. И хотя негативные
оценки писателя со времен Ивана Вишенского тяготели над
украинскими читателями, объективное влияние этого автора Петра
Скарги на украинскую культуру нельзя возвести к роли коварного
врага-иезуита из романтического мифа.