Анотація:
Рецензія на книгу: Генералюк Леся. Універсалізм Шевченка: взаємодія літератури
і мистецтва. – К.: Наукова думка, 2008. – 544 с. –
Бібліогр.: с. 516-539.
Питання універсалізму особистості Тараса Шевченка вельми актуальне
для постімперської науки про літературу. На жаль, прочитання універсальних
аспектів творчості геніального митця часто позначені політичним
доктринерством і міфотворчістю через уписування її в наперед задану
ідеологічну схему. Тому в радянський час дослідники мусили насичувати
свої праці марксистсько-ленінськими фразами про “революційно-
демократичний” інтернаціоналізм та гуманізм Шевченка. Натомість у наново
запроваджених постмодерними авторами тезах утверджується думка
про начебто універсальну “міфічну мисль” поета, про “космополітичний”
та “загальнолюдський” характер його “міфотворчості”. Попри ідеологічні
відмінності, призначення універсалістських (і радянських, і демоліберальних)
прочитань Т. Шевченка на диво схожі: нав’язати читачеві ідею про поза- чи
й антинаціональний характер його творів, зробити з геніального митця-
націотворця такого собі “космополита-мудреца” (пригадуючи “Тризну”). Про
інші, ще більш сумнівні й одіозні, виразно “десакралізаторські” (Л. Костенко)
постмодерні образи Кобзаря навіть не варто згадувати.