В роботі розроблено методологію оперативного планування та управління роботою залізорудного кар’єру, що включає: геометричне моделювання робочої зони кар’єру, затвердження технологічної схеми розробки уступів та визначення послідовності переїзду екскаваторів між визначеними видобувними та розкривними блоками; прогнозуюче моделювання варіантів послідовності відробки окремих блоків; підрахунок об’ємно-якісних показників гірничої маси та нормативних показників технологічного обладнання; формування математичної моделі оптимального багатокритеріального планування та застосування відповідного алгоритму її розв’язання; графічне наочне відображення сформованого плану гірничих робіт; формування графіку роботи технологічного обладнання. Запропонована гнучка структура оперативного планування на базі геоінформаційного моделювання, що дозволяє зменшити середньозважену відстань транспортування гірничої маси в кар’єрі, підвищити загальну продуктивність кар’єру за гірничою масою та підвищити продуктивність гірничотранспортного обладнання.
В работе разработана методология оперативного планирования и управления работой железорудного карьера, включающая: геометрическое моделирование рабочей зоны карьера, утверждения технологической схемы разработки уступов и определения последовательности переезда экскаваторов между определенными добывающими и вскрышными блоками; прогнозирующее моделирование вариантов последовательности отработки отдельных блоков; подсчет объемно-качественных показателей горной массы и нормативных показателей технологического оборудования; формирование математической модели оптимального многокритериального планирования и применения соответствующего алгоритма ее решения; графическое наглядное отображение сформированного плана горных работ; формирование графика работы технологического оборудования. Предложенная гибкая структура оперативного планирования на базе геоинформационного моделирования позволяет уменьшить средневзвешенное расстояние транспортировки горной массы в карьере, повысить общую производительность карьера по горной массе и повысить производительность горнотранспортного оборудования.
The methodology of operational planning and management of the iron-ore pit has been developed, including: geometric modeling of the pit work area, approval of the technological scheme for the development of benches and determination of the excavators moving sequence between certain mining and overburden blocks; predicting the modeling variants of the development of separate blocks sequence; calculation of volume-quality parameters rock mass and normative indicators of technological equipment; the formation of a mathematical model for optimal multi-criteria planning and the application of an appropriate algorithm for its solution; graphical visualization of the formed plan of mining operations; formation of a schedule for the operation of technological equipment. The proposed flexible structure of operational planning based on geo-information modeling makes it possible to reduce the weighted average distance of rock mass haulage in the pit, to increase the overall productivity of the pit by the rock mass and to increase the productivity of the mining equipment.