Досліджено вплив оксидування сплаву ВН-10 системи ніобій–титан на його трибологічні властивості. Показано, що під час окиснення на поверхні сплаву утворюється захисна складна за будовою і хімічним складом відносно щільна та тверда окалина, яка складається з оксидів, близьких за стехіометрією до Ti₀,₄Al₀,₃Nb₀,₃O2 і TiNb₂O₇. Після оксидування за оптимальної температури (673...773 K) мікротвердість сплаву підвищується на 25...28%. Це сприяє зростанню його зносотривкості за контактного тиску 1,5 MPa в умовах тертя без мащення на повітрі та після електролітичного наводнювання: знос оксидованого матеріалу на порядок нижчий, ніж у вихідному стані, коефіцієнт тертя знижується у 5 разів.
Исследовано влияние оксидирования сплава ВН-10 системы ниобий–титан на его трибологические свойства. Показано, что при окислении сплава на его поверхности образуется защитная сложная по строению и химическому составу относительно плотная и твердая окалина, состоящая из оксидов, близких по стехиометрии к Ti₀,₄Al₀,₃Nb₀,₃O2 і TiNb₂O₇. После оксидирования при оптимальной температуре (673...773 K) микротвердость сплава повышается на 25...28%. Это способствует повышению износостойкости в условиях трения без смазки (нагрузка 1,5 МРа) на воздухе и после электролитического наводороживания: износ материала на порядок ниже, чем в исходном состоянии, коэффициент трения снижается в 5 раз.
The influence of oxidation of Nb–Ti alloy on its tribological properties has been investigated. The protective compact and hard oxide coating is formed under oxidation. Its structure and chemical composition are close by stoichiometry to Ti₀,₄Al₀,₃Nb₀,₃O2 and TiNb₂O₇. After oxidation at the optimal temperature (673…773 K) the microhardness of the alloy increases by 25…28%. This increases the wear resistance (load 1.5 MPa) under dry friction in air and after electrolytic hуdrogenation: wear of material is 10-fold lower than in the initial state, the friction coefficient is reduced 5 fold.