Дискурс Європи належить до найпоширеніших та дискусійних в історії української літературно-критичної
думки. Починаючи з середини ХІХ ст. й до наших днів, літературознавці здійснювали неодноразові
спроби визначити базові естетико-культурні цінності Європи. Особливо це помітно в період кінця ХІХ –
початку ХХ ст., коли в українську літературу приходить естетика західноєвропейського модернізму. Для
української літературно-критичної думки можемо визначити такі чотири основні міфологеми Європи:
“Європа просвітницька”, “культурна Європа”, “Європа ins Blau” та “Європа ретроградна”.
The discourse of Europe belongs to the most popular and at the same time most controversial aspects within
the history of Ukrainian literature and literary criticism. From the middle 19th century and until now, the literary
scholars were trying to specify the basic aesthetic and cultural values constitutive for the European being. This
search becomes especially apparent at the turn of the 20th century, as the principles of the West-European
modernism penetrate into Ukrainian literature. We can single out four major mythologems of Europe explored
by Ukrainian literary critics, that is, “the Europe of Enlightenment”, “the cultivated Europe”, “the Europe ins
Blau”, and “the retrograde Europe”.
Дискурс Европы относится к наиболее распространенному и
спорному в истории украинской литературно-критической мысли.
Начиная с середины ХІХ века и до наших дней литературоведы не
раз пробовали определить базовые эстетико-культурные ценности
Европы. Особенно это заметно в конце ХІХ – начала ХХ века, когда
в украинскую литературу приходит эстетика западноевропейского
модернизма. Для украинской литературно-критической мысли
можем определить следующие четыре главных мифологем Европы:
“Европа просветительская”, “культурная Европа”, “Европа ins Blau”
и “Европа ретроградная”.