Сравнительный науковедческий анализ национальных академий наук 48 европейских стран выполнен на основании сведений, содержащихся на их веб-сайтах в 2014–2015 гг. Анализ охватывает историю создания, современный статус, структуру, задачи, тематические приоритеты национальных академий наук, членство в них, присуждение премий их членам, участие женщин в работе национальных академий наук, привлечение молодежи в национальные академии наук, место национальных академий наук в научных и образовательных системах европейских стран, объединения неуниверситетских научно-исследовательских учреждений в некоторых европейских странах, организационные особенности и различия национальных академий наук в странах Западной и Восточной Европы. На основании многочисленных данных и фактов, использованных для анализа, показано, что в национальных академиях наук сконцентрирован значительный научно-технологический потенциал, а успешность деятельности национальных академий наук во всех группах европейских стран, несмотря на ряд различий, определяется их активной позицией как организатора и координатора научных исследований.
Порівняльний наукознавчий аналіз національних академій наук 48 європейських країн виконано на підставі відомостей, що містились на їхніх веб-сайтах у 2014–2015 рр. Аналіз охоплює історію створення, сучасний статус, структуру, завдання, тематичні пріоритети національних академій наук, членство в них, присудження премій їхнім членам, участь жінок у роботі національних академій наук, залучення молоді до національних академій наук, місце національних академій наук у наукових і освітніх системах європейських країн, об’єднання неуніверситетських науково-дослідницьких установ у деяких західноєвропейських країнах, організаційні особливості і відмінності національних академій наук у країнах Західної та Східної Європи. На підставі чисельних даних і фактів, використаних для аналізу, показано, що в національних академіях наук сконцентровано значний науково-технологічний потенціал, а успішність діяльності національних академій наук у всіх групах європейських країн, незважаючи на певні відмінності, визначається її активною позицією як організатора та координатора наукових досліджень.
A comparative scientific analysis of National Academies of Sciences in 48 European countries is made on the basis of information displayed on their web sites in 2014–2015. The analysis covers history of creation, present status, structure, objectives, thematic priorities of National Academies of Sciences, membership in National Academies of Sciences, awards to members of National Academies of Sciences, participation of women in their work, recruitment of youth in National Academies of Sciences, position of National Academies of Sciences in scientific and education systems of European countries, associations of non-university research institutions in selected European countries, institutional peculiarities of and differences between National Academies of Sciences in the countries of Western and Eastern Europe. Numerous data and facts used for the analysis show that National Academies of Sciences accommodate the significant science and technology capacities, and that in spite of the above differences the successful action of National Academies of Sciences in all the groups of European countries is dependent upon its active standing as organizer and coordinator of scientific research.