Стаття становить собою спробу системного ідейно-художнього аналізу роману Софії Андрухович
“Сьомга”. Авторка розкриває механізми текстуального втілення автобіографічних моментів, наголошуючи
на психоаналітичному принципі ретроспекції – основі наративної структури твору. Основна увага
зосереджена на дослідженні проблеми становлення ідентичності людини через опис приватного досвіду
тіла. Шляхом детального аналізу аргументується думка про сексуальність як визначальну складову
особистості.
This article was written in an attempt to provide the systematical analysis of Sofiya Andruhovich’s novel
“The Salmon”. The author of the essay describes the mechanisms which allow for textual representation of
the writer’s autobiography, stressing the role of the psychoanalytical retrospection principle, which, in her
opinion, presupposes the narrative structure of the text. The essay focuses upon the problem of the individual’s
identity which in this case seems to be gained by means of description of his body experience. The minute
analysis of this problem allows to treat sexuality as a basic component of Sofiya Andrukhovych’s characters.
Статья представляет собой попытку
системного идейно-художественного анализа
романа Софии Андрухович “Семга”. Автор
раскрывает механизмы текстуального
внедрения автобиографических моментов,
акцентируя психоаналитический принцип
ретроспекции, который является основой
наративной структуры произведения. Особое
внимание уделяется исследованию проблемы
формирования идентичности человека через
описание частного опыта тела. Путем
подробного анализа аргументируется мнение
о сексуальности как главной характеристики
личности.