Сучасний стан гуманітарних студій визначається появою та еволюцією нових
дослідницьких парадигм, розмиванням меж традиційних дисциплін, активним
розвитком міждисциплінарних студій. Розширення теоретичного горизонту,
методологічного й категоріального апарату в академічному середовищі актуалізували, зокрема, і проблему дослідження «пам’яті». У статті розглядається історія становлення студій пам'яті як нового напряму наукових досліджень. Окреслено основні тенденції та етапи розвитку у західній науці та вітчизняному дискурсі.
The current state of humanitarian research is determined by the emergence and evolution
of new research paradigms, blurring of the limits of traditional disciplines, and
the active development of interdisciplinary studies. Extension of the theoretical horizon,
methodological and categorical apparatus in the academic environment also actualized
the problem of “memory” research in particular. The history of the formation of memory
studies as a new direction in scientific research is considered in the article. The main
tendencies and stages of development in Western science and national discourse are the
subject of research.