Розглядається характер Голокосту як універсального та безпрецедентного
явища, його місце в українській історіографії від часів Другої світової війни
до сьогодення, визначено актуальні проблеми наукового вивчення Голокосту
у сучасній Україні. Аналізуються особливості Голокосту на окупованій території України та його періодизація. Висвітлено хід реалізації «остаточного
вирішення єврейського питання» на українських теренах, трагічним символом чого став Бабин Яр. Окремо розглянуто ставлення місцевого населення
до знищення євреїв. Особливу увагу приділено українським праведникам народів світу. Охарактеризовано основні форми єврейського опору Голокосту.
Розглянуто також вивчення історії цього явища у системі освіти нашої країни. Порушується питання про покаяння в українському суспільстві та осягнення уроків Голокосту.
The article describes the nature of the Holocaust as a universal and unprecedented
phenomenon, its place in the Ukrainian historiography from the World War II
to the present day; the actual problems of scientific study of the Holocaust in modern
Ukraine are stated. Analysis of the Holocaust features in the occupied territories
of Ukraine and its periodization is provided. The progress of “final solution of the
Jewish question” on the territory of Ukraine and its tragic symbol Babyn Yar is presented.
Separately the attitude of the local population to the extermination of Jews –
bystanders, collaboration in Nazi crimes and resistance to the Nazi genocide, rescue
of Jews – is examined. Particular attention was paid to the Ukrainian Righteous
among the Nations. Also characteristic of the basic forms of Jewish resistance to
the Holocaust is provided. Article also deals with Holocaust education in Ukraine.
The questions of repentance in Ukrainian society and comprehension of the Holocaust
are raised.