Виявлено чинники, які впливають на організацію збутової діяльності вугледобувних підприємств. Виконано аналіз динаміки показників збутової діяльності вугледобувних підприємств. Визначено напрями підвищення ефективності організації збутової діяльності вугледобувних підприємств, основними серед яких є вдосконалення системи контрактних взаємовідносин із різними категоріями споживачів вугільної продукції; обґрунтовано доцільність створення синдикату як організаційно-економічного механізму управління збутовою діяльністю вугледобувних підприємств різних форм власності; сформовано методичний підхід до вибору ефективного каналу збуту вугілля.
Выявлены факторы, влияющие на организацию сбытовой деятельности угледобывающих предприятий. Выполнен анализ динамики показателей сбытовой деятельности угледобывающих предприятий. Определены направления повышения эффективности организации сбытовой деятельности угледобывающих предприятий, основными из которых является совершенствование системы контрактных взаимоотношений с различными категориями потребителей угольной продукции; обоснование целесообразности создания синдиката как организационно-экономического механизма управления сбытовой деятельностью угледобывающих предприятий различных форм собственности; формирование методического подхода к выбору эффективного канала сбыта угля.
A survey of a number of coal-mining enterprises testifies to the insufficiently effective organization of their marketing activities as a result of an imperfect system of contractual relationships with consumers, without taking into account the specifics of their servicing of various categories. At the same time,the activities of coal-mining enterprises depend on the influence of such financial and economic conditions as debts for sold coal products, changes in contractual relationships between consumers, limitation of financial resources, instability of demand for coal (surplus or deficit). In this regard, there has been a trend of rising costs for the organization of sales activities and a reduction in the volume of sales of coal products. The analysis of dynamics of indicators of marketing activity of coal-mining enterprises is made. Determined that to solve the problems it is not enough to effectively organize the marketing activity of coal-mining enterprises in the current conditions of management, it is expedient to determine priority areas and develop a set of measures for their implementation, among which the improvement of the contractual relationship system of the coal mining enterprise, taking into account the specifics of servicing various categories of consumers of coal products; justification of the feasibility of creating a syndicate as an organizational form, uniting large vertically integrated companies (which are both producers and consumers of coal products) and some state coal mining enterprises; formation of a methodical approach to the definition of an effective distribution channel of coal products.The expected economic effect from the implementation of measures to improve the organization of marketing activities of the coal-mining enterprise is calculated. It consist of saving sales costs as a result of increasing the level of consistency between the enterprise and the loading and transport department when concluding contracts for the provision of transportation services; the formation of optimal schedules for the movement of wagons; rational use of wagons for carrying capacity; reduction of time for servicing consumers of coal products.The introduction of a set of measures to improve the organization of the marketing activities of the coal mining enterprise by increasing the level of service to various categories of consumers and improving contractual relationships will contribute to the formation of a scientifically based marketing strategy of the enterprise that will meet modern management requirements.