В роботі розглянуто екологічні проблеми сучасного матеріалознавства, що пов‘язані з тривалою (декілька десятиліть) роботою конструкційних матеріалів інженерних споруд, зокрема трубопровідного транспорту, у екстремальних умовах техногенного інгредієнтного (особливо за наявністю важких металів) та енергетичного впливу (електромагнітні поля, вібрація, радіація та ін.), з тенденцією його підсилення в найближчій перспективі. Це обумовлює інтенсифікацію корозійно-механічного руйнування, техногенних аварій на наземному, підземному та підводному трубопровідному транспорті. Запропоновано уніфіковану комплексну інтегральну бальну оцінку техногенного впливу, за сумарним показником екологічної небезпеки Ін щодо конструкційних матеріалів. Вона дозволяє своєчасно попередити ризик техногенних аварій, руйнацію трубопровідного транспорту, із застосуванням технологічних, металургійних методів та інноваційних технологій.
В работе рассмотрены экологические проблемы современного материаловедения, связанные с длительной (несколько десятилетий) работой конструкционных материалов в инженерных сооружениях, в частности, трубопроводном транспорте, в экстремальных условиях техногенного ингредиентного (особенно тяжелых металлов) и энергетического влияния (ЭМП, вибрация, радиация и др.), с тенденцией его усиления в ближайшей перспективе. Это обусловливает интенсификацию коррозионно-механического разрушения, техногенные аварии на наземном, подземном и подводном трубопроводном транспорте. Предложена унифицированная комплексная интегральная балльная оценка техногенного влияния по суммарному показателю экологической опасности – Іо, позволяющая своевременно предотвратить риск техногенных аварий, разрушения трубопроводного транспорта с применением технологических и металлургических методов и инновационных технологий.
The ecological problems of modern sciences of materials which connected with long (some tens jears) their work in engineer buildings, for example, pipeline transport, in the extreme conditions of the technogenous ingredient (especially heavy metals) and energetic influence (electromagnetic fields, vibration, radiation) with a tendency of intensification in the nearest perspective have been considered in this work. It is increased corrosion-mechanical fracture, technogenous accidents on the land, underground, underwater pipeline transport. It is offered the unificated complex integral estimate (in ball) of the technogenous influence, on the integrated coefficient of ecological danger – Id. It is permissed in time to prevente risk of technogenous accidents, fracture of pipeline transport by using of technological and metallurgical methods and innovation technologies.