У статті висвітлений підхід до розгляду сучасних українських вищих навчальних закладів (ВНЗ) у вигляді відкритих системних організацій, які можна віднести до підприємств виробничого типу. Основним завданням підприємств даного призначення є випуск конкурентоспроможних фахівців згідно потреб глобального ринку праці. При розгляді ефективності функціонування ВНЗ слід застосовувати такі фундаментальні і практичні підходи до управління підприємницькою діяльністю, як менеджмент та маркетинг. Авторами запропоновано для визначення додаткової академічної вартості освітніх установ застосовувати лінійні регресійні моделі із адаптацією, вибором контрольованих параметрів та змінних до стану системи вищої освіти в Україні. Для визначення конкурентоспроможності ВНЗ доцільно використовувати комплексний підхід із поєднанням оцінювання внутрішньої та зовнішньої якості вищої освіти і доданої академічної вартості.
В статье освещен подход к рассмотрению современных украинских высших учебных заведений (ВУЗ) в виде системных открытых организаций, которые можно отнести к предприятиям производственного типа. Основной задачей предприятий данного предназначения является выпуск конкурентоспособных специалистов согласно потребностям глобального рынка труда. При рассмотрении эффективности функционирования ВУЗов следует применять такие фундаментальные и практические подходы к управлению предпринимательской деятельностью, как менеджмент и маркетинг. Авторами предложено применять линейные регрессионные модели для определения дополнительной академической стоимости образовательных учреждений с адаптацией, выбором контролируемых параметров и переменных к состоянию системы высшего образования в Украине. Для определения конкурентоспособности ВУЗов целесообразно использовать комплексный подход с объединением оценивания внутреннего и внешнего качества высшего образования и добавленной академической стоимости.
In the article, the approach to consideration of modern Ukrainian higher educational institutions (HIGH SCHOOL) in the form of system open organizations, which can be attributed to enterprises of production type. The main task of the enterprises of this destination is the production of competitive specialists, according to the needs global labor market. When considering the effectiveness of the universities should be applied such fundamental and practical approaches to business administration, as management and marketing. Authors suggested applying linear regression models for determining the academic value-added of educational institutions with adaptation, choice of control para¬meters and variables to the state of the higher education system in Ukraine. To determine the competitiveness of universities, it is advisable to use an integrated approach combining the assessment of internal and external quality of higher education and the academic value-added.