У статті досліджено новітні тенденції в царині народжуваності, які активізувались під впливом інституційної перебудови системи освіти, а також виявлено зміни у репродуктивній поведінці населення внаслідок підвищення рівня освіченості. Автором обґрунтовано основні напрями демографічно орієнтованої освітньої політики.
В статье исследованы новые тенденции в области рождаемости, которые активизировались под воздействием институционной трансформации системы образования, а также определены изменения в репродуктивном поведении населения вследствие повышения уровня образования. Автором обосновано основные направления демографически ориентированной образовательной политики.
The reproductive behavior of the population undergoes substantial changes due to institutional transformation of the educational system that involves emergence of new system of values, increase in duration of education and educational expenditures both for parents and their children, decline in gender segregation level, and low flexibility of educational system itself. Decrease in birth rates is caused by dominant reproductive behavioral patterns that are developed by the educational system. In the article, the author demonstrates that negative demographic consequences of Ukrainian educational reforms include postponement of marriage and first birth, frequent renunciation of second birth, and rising rates of childlessness. In addition, main features of demographic oriented educational policy are determined and substantiated.