Стаття присвячена інтеграції творчості Т.Г.Шевченко в кримський мистецько-культурний
простір з часу публікації першої збірки його поезій «Кобзар» 1840 року до сьогодення. Розглядається
кримська тема в поетичній, прозовій, драматургічній творчості письменника та в «Щоденнику» і в
його художніх ілюстраціях та малюнках, а також порушується питання наукового дослідження
спадщини Шевченка в Криму і її вплив на формування самосвідомості кримчан та їх морально –
естетичних засад.
Статья посвящена интеграции творчества Т.Г. Шевченко в крымское литературно-
культурное пространство со времен публикации первого сборника его стихов «Кобзарь» 1840 – го года
несмотря на её запрет со стороны царского самодержавия, которое распространилось на необъятной
территории всей Российской империи, не исключая и Крымский полуостров, о чем свидетельствует
секретный циркуляр министра внутренних дел царского правительства Л. Перовского к Таврическому
губернатору Л. Пестелю, цитируемый в данной статье и по настоящее время. Рассматривается
крымская тема в поэтическом, прозаическом, драматическом творчестве писателя и в «Дневнике», в
его художественных иллюстрациях и картинах, а также затрагивается вопрос научных исследованиях
наследия Шевченко в Крыму и её влияние на формирование самосознания жителей Крымского
полуострова и их морально – эстетических основ.
The article is devoted to the works of Taras Shevchenko - the famous Ukrainian writer, author of the
famous a lyrical poet and dramatic works of Russian novels, the famous "Diary", and artistic illustrations,
paintings and drawings, including the Crimean subjects who received high praise. Taras Shevchenko for his
artistic work has been awarded the title of academician of the Russian Academy of Fine Arts painting. The
article is devoted to the integration of creativity TG Shevchenko in the Crimean literary and cultural space since
the publication of his first collection of poems "Poet" 1840 - the year, despite its prohibition by the tsarist
autocracy, which has spread to the vast territory of the Russian Empire, not excluding the Crimean peninsula, as
evidenced by the secret circular of the Minister of Internal Affairs of the tsarist government Perovskaya the
Tauride Governor L. Pestel, quoted in this article, and to the present. We consider the Crimean theme in poetry,
prose, drama and creativity of the writer in the "Diary", in its artistic illustrations and paintings, as well as
address the issue of scientific research heritage Shevchenko in the Crimea and its influence on the formation of
identity inhabitants of the Crimean peninsula and its moral – aesthetic principles.