В статье рассмотрен вопрос недостаточности получаемой пилотом информации о качестве пилотирования при сбое оборудования. Проведен анализ авиапроисшествий и результатов имитационных экспериментов, а также анализ первых признаков появления сбоев оборудования. Предлагается способ получения данных для экипажа путём анализа контуров корреляционных полей параметров полёта при сбоях авионики бортового оборудования.
В статті розглянуто питання недостатнього обсягу інформації, яку отримує пілот для забезпечення якості пілотування при збої обладнання. Проведено аналіз авіакатастроф і результатів імітаційних експериментів, а також аналіз перших ознак появи збоїв обладнання. Пропонується спосіб одержання даних для екіпажу шляхом аналізу контурів кореляційних полів параметрів польоту при збоях авіоніки бортового обладнання.
The purpose of the article is to develop and establish a method for determining the quality of piloting by the contours of the correlation fields of flight parameters which is based on the analysis aviation accidents and simulation experiments. The proposed method of determining the quality of piloting by the contours (contour figures) of correlation fields of flight parameters is that by determining the presence or absence of areas of contour figures of correlation fields of flight parameters, the first signs of absence or occurrence of failures of avionics in complicated flight conditions are determined.