У статті досліджуються наявні в «Повісті временних літ» та давньослов’янському
Восьмикнижжі такі соціальні терміни, як «старьци» та «старѣишины». Традиційно
вважається, що згадки про старійшин указують на певні додержавні реалії. Однак
ми маємо у «ПВЛ» лише одну оповідь зі згадкою старійшин формативного періоду
Русі – про данину полян хозарам, – тоді як решта свідчень походить уже від князівського «київського періоду», зокрема інтенсивно використовується в описі князювання Володимира Святославича. Крім того, і сюжет про хозарську данину, і літописні статті часів князя Володимира відзначено сильним впливом біблійних нарацій та
деяких інших книжних джерел. Тим часом детальний розгляд усіх випадків уживання
обраних термінів у слов’янському Восьмикнижжі дає дуже заплутану картину, якою
завдячуємо довгій історії передачі біблійної традиції. Утім, загальне враження складається таке, що старійшини та князі існували завжди, принаймні вони відомі вже з Книги Буття. Намагаючись описати давню історію Русі, літописець застосував
біблійні взірці, що демонструють дуже складну, проте водночас статичну картину політичних і соціальних відносин.
The paper surveys such social terms as “startsi” and “starĕishiny” (elders, aldermen)
in the Tale of Bygone Years and in Old Slavonic Octateuch. It was usually considered
that mentions of elders point to some “tribal” characteristics. But while we have
only one story with mentions of “startsi” and “starĕishiny” from formative period
of Rus’ (namely, about the tribute of Polans to Chasars), others dates came from
“Kyevan princely period”, with special accent on the years of government of the prince
Volodymyr Sviatoslavych. Besides, some important accounts were heavy impacted by
biblical narrations as well as bookish sources. In the one’s turn, a close examination
of all cases of using selected terms in the Octateuch shows us an intricated picture
which appeared due to the long history of biblical texts transition. Though, general
effect was that elders (and princes) existed everywhere in the Octateuch; at least
they are known already in Genesis. In order to describe the early history of Rus’ the
chronicler applied biblical patterns with very complicated but nevertheless static
political and social pictures.