При сварке взрывом длинномерных изделий проявляется существенное влияние «канальных процессов», распространяющихся со сверхдетонационной скоростью в сварочном зазоре (кумулятивных струй, ударных волн в газе, изгибных колебаний пластин и пр.). Представлены известные данные и результаты собственных экспериментов, позволившие выяснить механизм предсварочной эрозии соединяемых поверхностей длинномерных стальных деталей. Основное в этом механизме — разогрев и унос материала поверхностного слоя при рикошетирующих соударениях с частицами кумулятивной струи.
A significant influence of "channel processes* propagating at superdetonation velocity in the welding gap (cumulative jets, shock waves in gas, bending vibrations of plates and other) is manifested in explosion welding of long items. The paper presents the known data and results of authors' experiments which allowed clarifying the mechanism of pre-welding erosion of the surfaces of long steel parts being joined. The main element of this mechanism is heating and loss of the surface layer material at ricocheting collisions with the cumulative jet particles.