В статье исследуется процесс выстраивание ценностной координации массовой культуры,
алгоритма поведения массового человека в процессе формирования ценностей в таких культурных
индустриях, как массовая литература и телевидение – на примере телевизионного сериала.
В последнее время идёт переосмысление прежних жизненных ценностей и замена их на новые. В
массовой культуре наметилась тенденция, ориентируемая не на индивидуальное творчество, а на
процессы потребления.
Индивидуальный комфорт наделяется высшей ценностью, преобладает сверхиндивидуализм. Однако
стоит обратить внимание на тот факт, что усредненность мировосприятия такого человека приводят
к искаженным формам самоутверждения.
У статті досліджується процес вибудовування ціннісної координації масової культури,
алгоритму поведінки масової людини в процесі формування цінностей в таких культурних індустріях, як
масова література і телебачення.
Останнім часом йде переосмислення колишніх життєвих цінностей і заміна їх на нові. Масова
культура орієнтується не на індивідуальну творчість, а на процеси споживання.
Iндивідуальне буття наділяється вищою цінністю, а світ розглядається як чужий, переважає
сверхіндівідуалізм, життя людини орієнтована на самоактуалізацію кожної особистості. Однак
посередність світосприйняття такої людини призводять до спотвореним формам самоутвердження.
This article explores the process of marketization of mass culture, building the value of coordination
of mass culture, mass human behavior of the algorithm in the process of formation of values in cultural
industries such as popular literature and television.
Recently goes rethinking previous life valueand replacing them with new ones. Thanks to the media in modern
society, dominated by anti-values (self-centeredness, neglect of work, for the elderly). While the original values
(morality, mutual support, hard work) lose their relevance.
Turn toward individualism, the crisis monistic doctrines, normative ethics, totalitarian societies, religious
orthodoxy, has created a modern value-personalism, the individual being endowed with the highest value, and
the world is seen as someone else's, is dominated sverhindividualizm and narcissism, human life is focused on
self-actualization of each individual. Vulgarity and averaging worldview that person lead to distortions
samoutverzhdeniya.
Popular culture focuses not on individual creativity, and the processes of consumption, where the choice of
goods, services and ways of activity determined by the ratio between the mass demand and adequate sentence
him, this consumption fits in the scheme of human emancipation, and in the framework of total management and
his needs.