Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Специфика формирования ценностей массовой культуры (на примере массовой литературы и телевизионного сериала)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Норманская, А.В.
dc.date.accessioned 2016-01-27T11:48:28Z
dc.date.available 2016-01-27T11:48:28Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Специфика формирования ценностей массовой культуры (на примере массовой литературы и телевизионного сериала) / А.В. Норманская // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 276. — С. 59-62. — Бібліогр.: 11 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93344
dc.description.abstract В статье исследуется процесс выстраивание ценностной координации массовой культуры, алгоритма поведения массового человека в процессе формирования ценностей в таких культурных индустриях, как массовая литература и телевидение – на примере телевизионного сериала. В последнее время идёт переосмысление прежних жизненных ценностей и замена их на новые. В массовой культуре наметилась тенденция, ориентируемая не на индивидуальное творчество, а на процессы потребления. Индивидуальный комфорт наделяется высшей ценностью, преобладает сверхиндивидуализм. Однако стоит обратить внимание на тот факт, что усредненность мировосприятия такого человека приводят к искаженным формам самоутверждения. uk_UA
dc.description.abstract У статті досліджується процес вибудовування ціннісної координації масової культури, алгоритму поведінки масової людини в процесі формування цінностей в таких культурних індустріях, як масова література і телебачення. Останнім часом йде переосмислення колишніх життєвих цінностей і заміна їх на нові. Масова культура орієнтується не на індивідуальну творчість, а на процеси споживання. Iндивідуальне буття наділяється вищою цінністю, а світ розглядається як чужий, переважає сверхіндівідуалізм, життя людини орієнтована на самоактуалізацію кожної особистості. Однак посередність світосприйняття такої людини призводять до спотвореним формам самоутвердження. uk_UA
dc.description.abstract This article explores the process of marketization of mass culture, building the value of coordination of mass culture, mass human behavior of the algorithm in the process of formation of values in cultural industries such as popular literature and television. Recently goes rethinking previous life valueand replacing them with new ones. Thanks to the media in modern society, dominated by anti-values (self-centeredness, neglect of work, for the elderly). While the original values (morality, mutual support, hard work) lose their relevance. Turn toward individualism, the crisis monistic doctrines, normative ethics, totalitarian societies, religious orthodoxy, has created a modern value-personalism, the individual being endowed with the highest value, and the world is seen as someone else's, is dominated sverhindividualizm and narcissism, human life is focused on self-actualization of each individual. Vulgarity and averaging worldview that person lead to distortions samoutverzhdeniya. Popular culture focuses not on individual creativity, and the processes of consumption, where the choice of goods, services and ways of activity determined by the ratio between the mass demand and adequate sentence him, this consumption fits in the scheme of human emancipation, and in the framework of total management and his needs. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ uk_UA
dc.title Специфика формирования ценностей массовой культуры (на примере массовой литературы и телевизионного сериала) uk_UA
dc.title.alternative Специфіка формування цінностей масової культури (на прикладі масової літератури і телевізійного серіалу) uk_UA
dc.title.alternative Specificity of formation of mass culture values (the case of mass of literature and tv series) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 316.752:008:[7.097+ 821]


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис