Статья посвящена проблеме эффективного формирования гражданской компетентности
старшеклассников общественно-гуманитарного профиля обучения средствами вариативных
обществоведческих предметов возможно благодаря созданию оптимальных методических условий.
Такими условиями, по мнению автора, являются: организация комплексной компетенизации и
профилизации общественно-гуманитарного образования, применение интегративности при разработке
содержания вариативного профильного предмета, использование практико-ориентированного метода
обучения и рефлексии как педагогических приемов.
Стаття присвячена до ефективного формування громадянської компетентності
старшокласників суспільно-гуманітарного профілю навчання засобами варіативних суспільствознавчих
предметів можливе завдяки створенню оптимальних методичних умов. Такими, із міркувань автора, є :
організація поєднання компетенізації та профілізації суспільно-гуманітарної освіти, укладання змісту
варіативного профільного предмету на ґрунті інтегративністі навчального матеріалу, застосування
практико-зорієнтованого методу навчання та рефлексії як педагогічних прийомів.
The article is devoted to the efficient formation of senior pupil civic competence of specialized public
and humanitarian schools through teaching elective social science subjects. This is a new requirement for the
national education system. Such a strategy is concerned with finding the best means of educational activities,
which should form civil competence of students. The effective formation of civic competence of senior students is
also possible through the creation of optimal conditions for teaching.
According to the author, such conditions can be the following: 1) organization of complex combinations of
competence and specialization of public and humanitarian education, application of an effective career
guidance and training of future professionals in the social and public sphere; 2) integration of variable social
and humanitarian subject to ensure optimal formation of all the components of civic competence; 3) application
of practice-oriented methods and teaching aids in the formation of civic competence of senior pupils; 4) the use
of reflection as a pedagogical method in teaching elective social science subjects in order to encourage further
civic self-determination, self-development, and optimism.