В статье рассматриваются свидетельства исторического бытия Иисуса Христа, духовно
– нравственный облик Иисуса Христа и отношение науки и религии к историческим событиям и
чудесам. Духовно–нравственный облик Иисуса Христа – нечто совершенно новое. Понимание Его
Личности может нам дать только Он Сам, Иисус Христос. Повествование о духовном облике Иисуса
Христа основывается на евангельских свидетельствах о Нём [6.С.148]. Христианская любовь подобна
драгоценному камню, сияет разными лучами или переливами духовных красот. В своём труде которая
«Наука и религия» св. Лука (Войно – Ясенецкий) пишет: «Христос – Сын Человеческий навсегда
останется идеалом, и всегда люди будут чтить и ценить, что возвещено в Евангелии».[2.С. 158].
У статті розглядаються свідоцтва історичного буття Ісуса Христа, духовно–моральний
вигляд Ісуса Христа та ставлення науки і релігії до історичних подій і чудесам. Духовно – моральний
вигляд Ісуса Христа – щось зовсім нове. Розуміння Його Особистості може нам дати тільки Він Сам,
Ісус Христос. Оповідання про духовний образ Ісуса Христа ґрунтується на євангельських свідоцтвах про
Нього [6. С. 148]. Християнська любов подібна до коштовного каменя, сяє різними променями або
переливами духовних красот. У своїй праці «Наука та релігія» св. Лука (Войно – Ясенецький) пише:
«Христос – Син Людський назавжди залишиться ідеалом, і завжди люди будуть шанувати та цінувати,
що сповіщено в Євангелії ».[ 2.С – 158].
The historical evidences of Jesus way of life, the spiritual– moral character of Jesus and the science
and religion attitude to the historical events and miracles are examined. Veruyuschy person knows that the
essence of God, in principle, for it is incomprehensible, and on it he can say nothing. The mystery of the Divine
Being, he can only try to express it through the available images, the similarity comparison. Preaching
Christianity – a complex and responsible task because of its success depends on the salvation of many people. It
requires knowledge and doctrinal and moral truths of Christianity, and the understanding of the spiritual life,
and a certain familiar with the basic aspects of human life and activity, above all, religious, philosophical,
scientific. It necessarily presupposes knowledge and reply to the principal and most exciting contemporary
issues. In philosophy occupies a special place apologetics (basic theology) [5.C. 590]. Apologetics aimed at
people of different beliefs and levels of faith and just came to the fence of the Church, which has many doubts,
and are "near the church walls", but searching for the truth, the meaning of life and are interested in
Christianity. And both, it does not have, for the most part, spiritual experience, not "survivors" in a God, it is
necessary to study the truths of faith, need proof because they are one of the natural resources in the way of
acquiring and strengthening faith. Apologetics (greek apologia – defense, justification, intercession, speech,
spoken or written in defense of anyone) in a general sense – is any defense of Christianity against the
accusations and criticism from his opponents; special – section theology that aims to such disclosure and
justification of the truths of the Christian faith, which should give an answer to every questioner, as well as a
refutation of incorrect religious, philosophical, and other attitudes, opposing Christianity.