Автор показывает, что без знания истины свобода невозможна, которая, в свою очередь,
задает и понятие ответственности. Опираясь на тезис, что нет ни одного общественного
устройства, осуществление управления которого обошлось без лжи, делается следующий вывод.
Гражданское общество, краеугольным камнем которого является свобода, построить невозможно.
Однако процессам «оболванивания» общества необходимо препятствовать путем обучения молодежи
критически и самостоятельно мыслить. Взять на себя эту задачу должны и могут работники
образования.
Автор показує, що без знання істини свобода неможлива, яка, в свою чергу, задає і поняття
відповідальності. Спираючись на тезу , що немає жодного суспільного устрою, здійснення управління
якого обійшлося без брехні, робиться наступний висновок. Громадянське суспільство, базою якого є
свобода, побудувати неможливо. Однак процесам «обдурення» суспільства необхідно перешкоджати
шляхом навчання молоді критично і самостійно мислити. Взяти на себе цю задачу повинні і можуть
працівники освіти.
The author examines the idea that the foundation of the pyramid means truth values. Based on the
definition of freedom is conclusion that it provides the truth of her existence. Freedom, in turn, is associated with
the liability. Thus, the freedom and responsibility are possible only if the objective knowledge indeed, given the
knowledge of truth.
This paper is divided sphere of freedom of society and the world of freedom individual. For individual freedom
is possible, though fraught with dangers. The author supports the idea that there is no public devices, which cost
control exercise without lies, and makes conclusion - no state device does not have the freedom, as needs
effective and "bloodless" controls. So the construction of a civil society, the cornerstone of which is freedom, is
impossible.
But freedom does not allow to make from the individual to an obedient sheep. Modern media very cleverly
manipulated consciousness man. Listening to news programs, most people are not able to distinguish truth from
falsehood. This was due to the abundance of information , the ability to critically evaluate this stream and
empathize he became lost. Consequently, it is necessary to teach the younger generation of critical and
independent thought. Educators must take this task on yourself