Статья посвящена одному из этапов развития пленэра в Советском Союзе. Целью работы
является рассмотрение деятельности Домов творчества как базы для организации художественных
практик на открытом воздухе. В СССР эти учреждения предоставляли возможность деятелям
искусства отдыхать и работать на природе, встречаться с интересными людьми и получать
уникальный творческий опыт. Одним из самых знаменитых Домов творчества художников стал
крымский, созданный на основе дачи–мастерской Константина Коровина.
Стаття, що пропонується, присвячена одному з етапів розвитку пленеру в Радянському
Союзі. Метою роботи є огляд діяльності Будинків творчості як бази для організації мистецьких
практик на відкритому повітрі. У СРСР ці установи надавали можливість діячам культури
відпочивати та працювати на природі, зустрічатися с цікавими людьми та отримувати унікальний
творчий досвід. Одним з найбільш знаменитих Будинків творчості художників став кримський,
створений на основі дачи–майстерні Костянтина Коровіна.
The article is devoted to the study of plein airs history in the Soviet Union. The aim of the work is the
review of the Creativity Houses activity as a base for the organization of artistic practices in the open air. In the
USSR these institutions provided the an opportunity for men of art to rest and work in the natural surroundings,
meet interesting people and obtain the unique experience, to grow professionally enriching their theoretical and
practical knowledge. Being a bright event in artists’ life, the stay in the Houses of Creativity vivified their further
work in studios after the holidays. One of the most famous soviet Creativity Houses was a Crimean one in
Gurzuf, founded on the basis of the summer cottage that belonged to the Russian painter Konstantin Korovin.
For more than 40 years of its existence it has become an essential part of the creative lives of the artists from the
Soviet Union and foreign countries: the USA, UK, Denmark, Germany, Poland, and Korea.