Статтю присвячено дослідженню ролі Федеративної Республіки
Німеччина в реалізації Європейської політики сусідства та програми
«Східне партнерство» Європейського Союзу щодо України впродовж
2004–2019 рр. Зазначається, що розробка та впровадження Європейської
політики сусідства стали реальним поверненням до ідеї «Європи концентричних кіл». Маючи на меті організацію співпраці за багатьма
стратегічно важливими для ЄС напрямами, Європейська політика сусідства все ж таки не передбачала перспективи членства для країн, що
опинилися поза межами розширення Європейського Союзу 2004 р.
Програма «Східне партнерство» стала віддзеркаленням основ Європейської політики сусідства. Від самого початку Київ не мав бажання
долучатися до програми «Східне партнерство», оскільки метою зовнішньої політики нашої держави проголошувалося набуття повноправного
членства у Європейському Союзі.
Революція Гідності засвідчила прагнення українського суспільства
приєднатися до процесу європейської інтеграції всупереч планам проросійських політичних сил, які на той час перебували на чолі нашої
держави. Проте подальші дії стали доказом того, що в сучасних умовах
позаблоковий статус держави не можна вважати гарантією безпеки.
Анексія Криму, яка суперечила всім нормам міжнародного права, а потім
проголошення так званих ДНР і ЛНР, відразу привернули увагу світової
спільноти. У цих умовах інерційні зовнішньополітичні стратегії ФРН та
ЄС виявились неспроможними повною мірою протистояти загрозам,
спричиненим розгортанням російсько-українського конфлікту. На нашу
думку, саме відсутність чіткої зовнішньополітичної стратегії з боку
Європейського Союзу й Федеративної Республіки Німеччина та недооцінка України як стабільного східного кордону Євросоюзу дотепер є
неподоланими перешкодами на шляху до успішної реалізації програми
«Східне партнерство». На наш погляд, східноєвропейська політика
Німеччини та політична сфера українсько-німецьких відносин у контексті східної політики Європейського Союзу потребують концептуального переосмислення та якісно нового наповнення. Насамперед, у
рамках двосторонніх відносин йдеться про німецьку підтримку процесів
реформування та подолання корупції в Україні. Саме розбудова партнерських зв'язків з нашою державою повинна стати центральним завданням східноєвропейської політики Федеративної Республіки Німеччина
загалом та в межах реалізації програми «Східне партнерство» ЄС
зокрема.
The article covers the peculiarities of the role of the Federal Republic of
Germany in implementing the European Neighbourhood Policy and the
Eastern Partnership Program of the European Union towards Ukraine during
2004–2019. It is stated that the development and implementation of the
European Neighbourhood Policy has become a real reintroduction of the
concept of “Europe of concentric circles”. With the aim of organizing
cooperation in many strategically important for the EU areas, this initiative
did not provide for membership prospects for countries outside the EU's 2004
enlargement. The Eastern Partnership became a reflection of the European
Neighbourhood Policy framework. From the very beginning Kyiv had no
political will to join this program, since the proclaimed goal of foreign policy
of our state was to gain full membership in the European Union.
The Revolution of Dignity demonstrated the will of Ukrainian society to
continue integration to Europe despite the plans of the pro-Russian political
forces, which at that time were in power in our state. However, further actions
proved the fact that nowadays the status of non-aligned state cannot be
considered as the guarantee of security. The annexation of the Crimea, which
contradicted to international law, and then proclamation of so-called Donetsk
People`s Republic and Luhansk People`s Republic, immediately attracted
attention of the world community. In these circumstances the inertial foreign
policy strategies of the Federal Republic of Germany and the European Union
proved to be incapable to confront the threats posed by the development of the
Russo-Ukrainian conflict. The lack of a clear foreign policy strategy of the
European Union in general and the Federal Republic of Germany in particular,
and underestimation of Ukraine as a stable eastern border of the
European Union, continue to prevent the successful implementation of the
Eastern Partnership Program. The Ukrainian-German relations in the context
of the EU`s Eastern policy require reconceptualization and qualitatively new
content. First of all, it requires Germany`s support for reforms and eradication
of corruption in Ukraine. The development of relations with our state should
become the central task of the Eastern European policy of the Federal
Republic of Germany in general and within the framework of the implementation
of the EU`s Eastern Partnership Program in particular.