Статья посвящена проблемам научных дефиниций и терминов в области изучения сарматского
звериного стиля, представленного в золотых предметах, декорированных цветными вставками из
бирюзы и других минералов. Выделение визуального
признака описательного характера («золото-бирюзовый»), введенное М. Б. Щукиным как определение
стиля, вошло в обиход, превратившись в научный
термин. Однако художественный стиль определяется не единственным признаком, а комплексом
формальных характеристик. Как оказалось, широко применяя этот термин, другие исследователи
вкладывали в него совершенно разное культурно-историческое содержание, иногда видоизменяя само
название. По существу, определение «золото-бирюзовый
стиль» не имеет под собой ничего конкретного, и
такого стиля просто не существует.
This paper is devoted to the problems of scientific
definitions concerning the study of the Sarmatian
animal style art. This art is represented with the gold
decorative objects which often ornamented with colour
inlays of different shapes, mostly made of turquoise often
used together with other minerals. This art shows
the specific features to distinct it from the phenomenon
of the Scythian animal style. Decoration of the artistic
wares with colour inlays reflects a specific aesthetic
tastes and typical method of jewelry of the Sarmatian
era. This polychromic effect used to be considered as a
very essential feature of the Sarmatian era.
But there were some different heterogeneous cultures
which show artistic traditions of different origin
in the area inhabited by Sarmatian tribes in the turn
of Christian era. Polychromic styles were of different character and type. So, the so called polychromic style
is a very conventional definition which comprises some
different variants.
One of the groups of objects belonging to Sarmatian
culture is characterized with very abundant decoration
of turquoise inlays. This visual feature inspired Mark
Schukin to launch a new term «turquoise-golden style»
which was taken up by archaeologists and became a professional
definition. But even scholars mean different
comprehension in this term. So, now it is clear that this
term is too indeterminate and it is not able to describe the
certain artistic style and artistic culture. There were a lot
of golden objects in heterogeneous cultures and in different
times which were decorated with inlays made of turquoise.
They show different styles and the only feature
could not determine the artistic style. Any style could be
determined with a complex of essential features.
The definition «turquoise-golden style» nothing
means and should be forgotten to avoid confusion and
mess in scientific studies.
Статтю присвячено проблемам наукових дефініцій і термінів в царині вивчення сарматського
звіриного стилю, представленого у золотих предмеах, декорованих кольоровими вставками з бірюзи та інших мінералів. Декор художніх виробів
кольоровими вставками створює особливу естетику і ефект поліхромії, яка є специфікою мистецтва
кочівників сарматської доби. Виділення візуального
ознаки описового характеру («золото-бірюзовий»),
введене М. Б. Щукіним як визначення стилю, стало
звичним, перетворившись в науковий термін. Однак
художній стиль визначається не єдиною ознакою, а
комплексом формальних характеристик. Як виявилося, широко застосовуючи цей термін, інші дослідники вкладали в нього зовсім різний культурно-історичний зміст, іноді видозмінюючи саму назву.
Таким чином, межі цього терміна абсолютно невизначені, загального розуміння його значення немає, і за красивим епітетом в реальності нічого не
стоїть. По суті, визначення «золото-бірюзовий стиль»
(або «поліхромно-бірюзовий звіриний стиль») не має
під собою нічого конкретного, і такого стилю просто
не існує.