Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

О стилях и метаморфозах (к проблеме дефиниций сарматского звериного стиля)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Королькова, Е.Ф.
dc.date.accessioned 2022-12-21T12:31:26Z
dc.date.available 2022-12-21T12:31:26Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation О стилях и метаморфозах (к проблеме дефиниций сарматского звериного стиля) / Е.Ф. Королькова // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2020. — Вип. 3 (36). — С. 150-156. — Бібліогр.: 20 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2227-4952
dc.identifier.other DOI: 10.37445/adiu.2020.03.07
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187327
dc.description.abstract Статья посвящена проблемам научных дефиниций и терминов в области изучения сарматского звериного стиля, представленного в золотых предметах, декорированных цветными вставками из бирюзы и других минералов. Выделение визуального признака описательного характера («золото-бирюзовый»), введенное М. Б. Щукиным как определение стиля, вошло в обиход, превратившись в научный термин. Однако художественный стиль определяется не единственным признаком, а комплексом формальных характеристик. Как оказалось, широко применяя этот термин, другие исследователи вкладывали в него совершенно разное культурно-историческое содержание, иногда видоизменяя само название. По существу, определение «золото-бирюзовый стиль» не имеет под собой ничего конкретного, и такого стиля просто не существует. uk_UA
dc.description.abstract This paper is devoted to the problems of scientific definitions concerning the study of the Sarmatian animal style art. This art is represented with the gold decorative objects which often ornamented with colour inlays of different shapes, mostly made of turquoise often used together with other minerals. This art shows the specific features to distinct it from the phenomenon of the Scythian animal style. Decoration of the artistic wares with colour inlays reflects a specific aesthetic tastes and typical method of jewelry of the Sarmatian era. This polychromic effect used to be considered as a very essential feature of the Sarmatian era. But there were some different heterogeneous cultures which show artistic traditions of different origin in the area inhabited by Sarmatian tribes in the turn of Christian era. Polychromic styles were of different character and type. So, the so called polychromic style is a very conventional definition which comprises some different variants. One of the groups of objects belonging to Sarmatian culture is characterized with very abundant decoration of turquoise inlays. This visual feature inspired Mark Schukin to launch a new term «turquoise-golden style» which was taken up by archaeologists and became a professional definition. But even scholars mean different comprehension in this term. So, now it is clear that this term is too indeterminate and it is not able to describe the certain artistic style and artistic culture. There were a lot of golden objects in heterogeneous cultures and in different times which were decorated with inlays made of turquoise. They show different styles and the only feature could not determine the artistic style. Any style could be determined with a complex of essential features. The definition «turquoise-golden style» nothing means and should be forgotten to avoid confusion and mess in scientific studies. uk_UA
dc.description.abstract Статтю присвячено проблемам наукових дефініцій і термінів в царині вивчення сарматського звіриного стилю, представленого у золотих предмеах, декорованих кольоровими вставками з бірюзи та інших мінералів. Декор художніх виробів кольоровими вставками створює особливу естетику і ефект поліхромії, яка є специфікою мистецтва кочівників сарматської доби. Виділення візуального ознаки описового характеру («золото-бірюзовий»), введене М. Б. Щукіним як визначення стилю, стало звичним, перетворившись в науковий термін. Однак художній стиль визначається не єдиною ознакою, а комплексом формальних характеристик. Як виявилося, широко застосовуючи цей термін, інші дослідники вкладали в нього зовсім різний культурно-історичний зміст, іноді видозмінюючи саму назву. Таким чином, межі цього терміна абсолютно невизначені, загального розуміння його значення немає, і за красивим епітетом в реальності нічого не стоїть. По суті, визначення «золото-бірюзовий стиль» (або «поліхромно-бірюзовий звіриний стиль») не має під собою нічого конкретного, і такого стилю просто не існує. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологія і давня історія України
dc.subject Статті uk_UA
dc.title О стилях и метаморфозах (к проблеме дефиниций сарматского звериного стиля) uk_UA
dc.title.alternative About Styles and Metamorphoses (the Issue of Definitions in the Study of Sarmatian Animal Style) uk_UA
dc.title.alternative Про стилі та метаморфози (до проблеми дефініцій сарматського звіриного стилю) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 904+7.032


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис