У статті аналізується розвиток літературної теорії у добу
пост-структуралізму (починаючи з 60-70-х років ХХ століття до
нашого часу). Зосереджено увагу на зміні філософсько-
літературознавчої парадигми з авторо-центричного та тексто-
центричного на читацько-центричний підхід до рецепції,
інтерпретації та аналізу тексту художньої літератури.
Проаналізовано особливості читацько-центричного підходу до
розуміння суті та мети читання та тлумачення художнього
тексту, зокрема, важливість врахування літературного та
життєвого досвіду читача у процесі читання та тлумачення твору.
Досліджено течії пост-структуралізму що орієнтуються на читача
як на центральну фігуру у сприйнятті та тлумаченні твору (теорія
рецептивної естетики, психоаналітична, феміністична,
культурологічна теорії). Автори доходять висновку, що
переосмислення ролі складових у співвідношенні автор-текст-читач у
другій половині ХХ століття на користь читача як спів-творця художнього тексту суттєво вплинула не лише на розвиток літературної теорії, а й позначилася на художній естетиці та авторському методі письменників-постмодерністів. Це, на думку авторів, має відобразитися на методиці викладання літератури у школі та закладах вищої освіти, спонукаючи до пошуку таких прийомів роботи, які спонукають до творчого читання, розвивають критичне мислення та сприяють рефлексії.
The article deals with the development of poststructuralist literary theory since
the 60-70th of the 20th century up to our days. The authors concentrate upon the shift
of philosophical and literary paradigm from the author-centered and text-centered to
the reader-based approach to the reception, interpretation and analysis of the text of
fiction. The peculiarities of the reader-centered approach to the understanding of the
aim and essence of the act of the text reading and interpretation (in particular, the
importance of the reader’s literary and life experience) are analyzed. The readercentered
sub-movements of poststructuralist literary theory (reader response theory,
psychoanalytic, feministic, cultural theories) are discussed.