У статті на основі порівняльного аналізу “Перестороги” та “Треноса” Мелетія Смотрицького робиться спроба з’ясувати, яке ж місце науки у розвитку сучасного їм суспільства. Окреслюються деякі відмінні риси у поглядах авторів на причини Берестейського конфлікту та на роль у ньому української шляхти й духовенства, проте спостерігається єдність думок щодо освітнього питання. Освіта у цих авторів розуміється не лише як вміння читати і писати, але і як вища мета – духовне виховання, розвиток моральних цінностей. Саме у правильному підході до освітньо-виховного процесу полемісти вбачають вихід із духовного занепаду та усіх його наслідків.
В статье на основе сравнительного анализа “Предостережения” и “Треноса” Мелетия Смотрицкого делается попытка определить, какое же место науки в развитии современного социума того времени. Делается очертание некоторых отличительных черт во взглядах писателей на причины Брестского конфликта и на роль в нем украинской шляхты и духовенства, при этом наблюдается единство мысли по поводу вопроса образования. Образование этими авторами воспринимается не только как умение читать и писать, но и как высшая цель – духовное воспитание, развитие моральных ценностей. Именно в верном подходе к образовательно-воспитательному процессу полемисты усматривали выход из духовного кризиса и всех его последствий.
In the article on the basis of comparative analysis of “The Cautions” and “The Trenos” by Meletiy Smotrytskyi it is done an attempt to find out the place of science in the development of that time society. Some distinguishing features are outlined in the authors’ opinions on the reasons of Berest conflict and the gentry and clergy’s role in it, however, there is unity of ideas in relation to the educational matter. Education for these authors is considered not only as the ability to read and write but also as higher purpose that is moral upbringing, development of moral values. It is the right method of approach to the educational process that the polemicists consider the way out of moral lapse and all its consequences.