Ключевой особенностью детской литературы, важной, в частности для концептуального ее обозначения и восприятия, является понятие читателя как стратегической перспективы текста и чтения как феномена специфической эстетической коммуникации при посредничестве художественного пространства. Важным фактором литературного дискурса, который соревнуется с автором (или авторскою интенцией) за первенство в процессе эстетической коммуникации, является читатель. Предлагаемое исследование адресуется особенностям читательского соучастия в литературно-творческом процессе, в частности роли читателя-ребенка в презентации нарации.
One of the key characteristics of the children literature, especially for its conceptional description and apprehension is the concept of reader as strategical directive of the text and reading as phenomenon of specific esthetic communication through mediation of literary timespace. An important maker of the literary discourse who competes with the author (or author’s intention) for the leading in the process of esthetic communication is reader. Suggested research is directed to the peculiarities of the reader’s participation in the literary-creative process, especially to the role of readerchild in the process of presentation of narration.