У статті аналізується драма Миколи Костомарова «Кремуцій
Корд» (1849), у якій автор подає художню рецепцію реального
історичного факту – суду римського сенату часів правління диктатора Тиберія над істориком Кремуцієм Кордом. Увага звертається
на біографічний контекст твору. Драма прочитується як «текстобіографія» видатного вченого й талановитого письменника, який після
арешту у справі Кирило-Мефодіївського братства опиняється в
ситуації, подібній до долі давньоримського історика. Акцентується
також специфіка взаємодії історичної та художньої правди в тексті,
виокремлюються риси індивідуально-авторського сюжето- і характеротворення, що дали можливість узагальнити особливості світомислення М. Костомарова. Доводиться думка, що митець органічно поєднав у своїй творчості дар мислителя, історика та майстра пера.
Його драматичні твори стали своєрідним поетичним доповненням
наукових пошуків, дозволили автору втілити власні історичні концепції у вигляді художніх ідей. Історія Кремуція Корда в художній
версії Миколи Костомарова, таким чином, є й історією самого
автора в контексті конкретної історичної доби, а також поетичним
узагальненням долі кожної мислячої людини в суспільстві, позбавленому демократичних свобод.
In article the analysis of the drama of Mykola Kostomarov "Kremutsii
Kord" (1849) is carried out, in which the author gives art reception of a
real historic fact – court of the Roman senate during the times of
government of the dictator Tyberiia over the historian Kremutsii Kord. The
attention is paid to a biographic context of the work. The drama is read as
"tekstobiography" of the outstanding scientist and talented writer who after
arrest (the case of Kyrylo-Mefodiivskoho (Cyril and Methodius) brother
hood) appears in a situation, similar to the fate of an ancient Roman
historian. Also the specifics of interaction of the historical and art truth in
the text are accented, the features of the individual-author plot and
character creation are singled out, which gave the opportunity to generalize
the peculiarities of the thinking of M. Kostomarov. The opinion is proved
that the artist has organically connected a gift of the thinker, historian and
master of a feather. His drama works became a peculiar poetic addition of
scientific researches, having allowed the author to embody own historical
concepts in the form of the art ideas. The history of Kremutsii Kord in the
art version of Mykola Kostomarov, thus, is also history of the author in the
context of a concrete historical period, and also poetic generalization of
fate of each conceiving person in the society deprived of democratic freedom.