Исследовано смачивание и особенности контактного взаимодействия в системе NiAl–Zrb₂. Проанализированы фазовый и химический составы продуктов взаимодействия в исследуемой системе. Изучены структура и свойства композиционных материалов системы NiAl–Zrb₂ и покрытий из них, предназначенных для защиты деталей газотурбинных двигателей, работающих в условиях высоких температур и нагрузок. Исследованы поверхности трения разработанных плазменных покрытий NiAl и NiAl–15Zrb₂. Показано, что образующиеся на поверхности трения оксиды выполняют роль твердой смазки. Установлено, что на характер и интенсивность износа существенно влияет температура трибоиспытаний, а также наличие армирующей боридной фазы.
Досліджено змочування і особливості контактної взаємодії в системі NiAl–Zrb₂. Проаналізовано фазовий та хімічний склади продуктів взаємодії в досліджуваній системі. Вивчено структуру і властивості композиційних матеріалів системи NiAl–Zrb₂ та покриттів з них, призначених для захисту деталей газотурбінних двигунів, які працюють в умовах високих температур та навантажень. Досліджено поверхні тертя розроблених плазмових покриттів NiAl та NiAl–15Zrb₂. Показано, що, оксиди, які утворюються на поверхні тертя, виконують роль сухого мастила. Встановлено, що на характер та інтенсивність зношування суттєво впливає температура трибовипробувань, а також наявність армуючої боридної фази.
The wettability and characteristics of the contact interactions in NiAl–Zrb₂ were studied in the present paper. the phase and chemical composition of the products of interaction of the studied system were analyzed. The results of the structure and properties studying of NiAl–Zrb₂-system composite materials and coatings, which are designed to protect the operating at high temperature and loads gas turbine engines-parts were presented in this article. The friction surfaces of NiAl and NiAl–15Zrb₂, developed plasma spraying coatings has been studied. It was shown, that oxides, which formed on the friction surface, are the solid lubricant. The results show, that temperature and presence of a reinforcing boride phase significantly affects on the wear tests nature and intensity.