Потерю трудоспособности деградированного металла оценивали из разных зон эксплуатируемого (2-105 ч) и модельного (ремонтного) сварных соединений паропроводов острого пара ТЭС. Установлено, что текущее состояние эксплуатируемого основного металла можно оценивать лишь по локальным (кратковременная трещиностойкость), а металла шва еще и по интегральным (прочность, пластичность, твердость) механическим показателям. Показано, что механические свойства металла шва при эксплуатации ухудшаются интенсивнее по сравнению с основным металлом. Рекомендовано учитывать выявленные особенности деградации металла сварных соединений при оценке текущего состояния металла шва и определении остаточного ресурса сварных конструкций.
Loss of service properties of degraded metal was evaluated from different zones of the operating (~ 2⋅105 h) and model (repair) welded joints of НPS live steam lines. It is established that the current condition of the base metal in operation can be evaluated only by local (short-term crack resistance), and that of the weld metal also by integral (strength, ductility, hardness) mechanical indices. It is shown that the mechanical properties of the weld metal deteriorate more intensively in operation, compared to the base metal. It is recommended to allow for the revealed features of degradation of the welded joint metal at evaluation of the current condition of the weld metal and determination of the residual life of welded structures.