Розглянуто результати випробувальних польотів свійських голубів у рівнинній місцевості України, яка характеризується розчленованим гравітаційним полем (аномалії Буге від – 30 до +70 мГал). Довжина маршрутів від точки запуску до місця постійного базування становила від 15 до 200 км. Маршрути було прокладено у слабко- й сильно розчленованому полі сили тяжіння. В польотах брали участь як місцеві досвідчені птахи, так і молоді, спеціально вирощені у різко відмінних гравітаційних полях. На птахах закріплювали GPS-датчики, які фіксували координати польоту (ϕ, λ, H) через кожну 1 с. За результатами досліджень поряд з іншими чинниками (наявність доріг, річок тощо) гравітаційні аномалії навіть незначної величини (±1—2 мГал) впливають на відхилення маршрутів голубів від прямої лінії. Слід продовжити експеримент, який буде відкориговано з урахуванням отриманого досвіду. Запропоновано інерціально-гравітаційний механізм навігації тварин.
Results of test flights of domestic doves in the flat country of Ukraine characterized by partitioned gravity field (Buge anomalies from –30 to +70 mGal) have been considered. The length of flights from starting point to the place of permanent location was from 15 to 200 km. The routes were tracked trough weakly and strongly divided gravity field. Both local experienced birds and young ones specially bred in outlying gravity fields took part in the flights. GPS sensors were fastened on birds fixing coordinates of flight (ϕ, λ, H) in every 1 sec. Test results demonstrated with other factors (roads, rivers et al.) that gravity anomalies even small ones (±1—2 mGal) produce deviation of dove tracks from the straight line together. It is urgent to continue the experiment which will be corrected taking into account the experience obtained. Inertial-gravitational mechanism of animal navigation has been suggested.
Рассмотрены результаты испытательных полетов домашних голубей в равнинной области Украины, характеризующейся расчлененным гравитационным полем (аномалии Буге от -30 до +70 мГал). Длина маршрутов от точки запуска до места постоянного базирования составляла от 15 до 200 км. Маршруты прокладывались в слабо- и сильно расчлененном поле силы тяжести. В полетах участвовали как местные опытные птицы, так и молодые, специально выращенные в резко различающихся гравитационных полях. На птицах закреплялись GPS-датчики, которые фиксировали координаты полета (φ, λ, H) через каждые 2 с. Согласно результатам испытаний, гравитацонные аномалии даже незначительной величины (±10 мГал) влияют на отклонение маршрутов голубей от прямой линии наряду с другими факторами (наличие дорог, рек и др.). Необходимо продолжать эксперимент, который будет откорректирован с учетом полученного опыта. Предложен инерциально-гравитационный механизм навигации животных.