Contemporary Ukrainian designers of fashion quite often turn
their attention to the usage of national cultural motifs and folk
art, so fine as decorative applied ones. That’s why in the following
article some preconditions for specified use of ethnical styling
in the works of Ukrainian designers have been considered
and exemplified by creations of Martha Vasylivna Tokar, a
Lviv fashion house artist. Particularly, there has been performed
an analysis of Martha Tokar’s creative search in the context of
Ukrainian national costume traditions of various ethnographical
regions; the meaning of mentioned phenomena for further development
of modeling art in Lviv during the 2nd half XX c.
has been defined and presented.
Современные украинские модельеры часто обращаются к
использованию мотивов национальной культуры, народно-
го искусства, как изобразительного так и декоративно-
прикладного. Именно поэтому в данной статье рассмотре-
ны предпосылки специфики применения этностилистики в
дизайнерских разработках украинских модельеров на при-
мере творчества художника Львовского дома моделей
Марты Васильевны Токар. В частности был осуществлен
анализ творческих поисков Марты Токар в контексте ин-
терпретации традиций украинского народного костюма
разных этнографических регионов и установлено значение
этого явления для дальнейшего развития художественного
моделирования одежды львовского центра во второй по-
ловине ХХ в.
Сучасні українські модельєри часто звертаються до використання мотивів національної культури, народного мистецтва, як образотворчого, так і декоративно-ужиткового.
Саме тому у пропонованій статті розглядаються передумови специфіки застосування етностилістики у дизайнерських
розробках українських модельєрів на прикладі діяльності
художника Львівського будинку моделей Марти Василівни Токар. Зокрема, проаналізовано творчі пошуки Марти
Токар у контексті інтерпретації традицій українського народного костюма різних етнографічних регіонів та встановлено значення цього явища для подальшого розвитку художнього моделювання одягу львівського осередку у другій половині ХХ ст.