Вперше у вітчизняній етнології здійснено спеціальне дослідження знакової функціональності воскової свічки в контексті українського різдвяно-водохресного обрядового
тексту (обрядовості Святого вечора, Нового року, Щедрого вечора та Водохреща). Встановлено надзвичайно
високий семіотичний статус воскової свічки — як проекції
сонця, медіатора між земним та потойбічним, символічного
аналога людської екзистенції, апотропея, культурного символа, що оновлював межі освоєного людиною простору.
For the first time in native ethnology the article has brought
some results of special study in sign functionality of a wax
candle under the context of Ukrainian Christmas and
Epiphany ritualistic text (ritualism of Christmas Eve, New
Year, Epiphany Eve and Feast of Epiphany). The study has
stated extremely high semiotic position of a wax candle as
projection of Sun, mediator between the spheres of sacral
and prophane elements, symbolic analogue of human existence,
apotropy, cultural symbol re-establishing borders of
acculturated space.
В статье впервые в отечественной этнологии специально
изучается знаковая функциональность восковой свечи в
контексте украинского рождественско-крещенского обрядового текста (обрядности Сочельника, Нового года, крещенского вечера и Крещения). Установлено чрезвычайно
высокий семиотический статус восковой свечи — проекции солнца, медиатора между земным и инфернальным,
символического аналога человеческой экзистенции, апотропея, культурного символа, обновляющего границы
освоенного человеком пространства.